OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Vi använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänster för den svenska socialförsäkringen. Om du vill jobba som IT-upphandlare tillsammans med en av Sveriges största IT-avdelningar, där ditt jobb påverkar människors liv och hela samhället- då är du välkommen att utvecklas tillsammans med oss.
Försäkringskassan söker IT-upphandlare för att möta myndighetens behov inom ett spännande och samhällsviktigt uppdrag. Är du den vi söker kan vi erbjuda ett varierande arbete i en utmanande och unik IT-verksamhet.
Upphandling, rådgivning och projekt
Försäkringskassans upphandlingsorganisation omfattar upphandling, inköpsanalys, elektronisk handel och travel management. Geografiskt finns vi i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund, Ystad och Umeå och består om totalt 29 personer. Inom upphandlingsenheten arbetar 19 personer och upphandlingsarbetet bedrivs i två team: Team IT samt Team Fastighet och tjänster. Upphandlingsenheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan.
Du kommer att tillhöra Team IT och genomföra anskaffningar av IT-produkter och tjänster. Du deltar i kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser och genomför upphandlingar, självständigt eller i grupp, samt avrop genom förnyad konkurrensutsättning. Du kommer arbeta med avtalsuppföljningar och avtalsvård. Arbetet sker i enlighet med gällande processer.
I arbetet ingår även att driva eller delta i projekt, vara rådgivare och utbildare gällande upphandlingsområdet. Du kommer informera verksamheten om aktuella avtal, lagar, inköpsrutiner för att ge myndighetens medarbetare bästa möjliga stöd och support i upphandlingsfrågor. Du medverkar och genomför externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Försäkringskassans behovsområden är uppdelade i inköpskategorier där du som upphandlare har ett övergripande ansvar för en eller flera kategorier. Då enheten och Försäkringskassan finns på flera platser runt om i landet sker mycket av kommunikationen via Skype.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, gärna inom it eller teknik, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete eller motsvarande
• har goda kunskaper inom upphandlings- och inköpsområdet
• agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
• är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
• är strukturerad, har gott omdöme och har en god analytisk förmåga
• har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
• har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har:
• goda kunskaper av LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
• erfarenhet av att upphandla IT-produkter och -tjänster
• praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
• erfarenhet av förhandling, uppföljning av avtal/upphandlingar och strategiskt arbete med upphandlings-/inköpsfrågor
• erfarenhet av att arbeta med kategoristyrning
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• är trygg och stabil, även i belastade situationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Resor kan förekomma i tjänsten, samt viss möjlighet till distansarbete. Placering för tjänsten är i Sundsvall eller Telefonplan, Hägersten.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Åsa Nylander, 070-167 81 45. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Mona Høgsborg, 10 113 44 83 och Hanna Granvik, 010 113 45 09. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18, Fackförbundet ST: Marita Lantto, 010-119 52 48, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 oktober 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.