OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med utredningar som förebygger och motverkar skatteundandragande och dessutom använda internet som informationskälla? Som it-utredare på Skatteverket stödjer du både i utredningar och genom kompetenshöjande insatser.
I det här jobbet får du möjligheten att kombinera många kontakter med din detektivkompetens och analytiska förmåga.
Om jobbet
Du kommer framförallt att stödja Skatteverkets handläggare att komma vidare i sina utredningar med hjälp av information på internet. Du kommer att söka och dokumentera information om företag och/eller privatpersoner som sedan används som underlag i utredningar. Du kommer bland annat att använda olika söktekniker för att hitta relevant information som du sedan analyserar och drar slutsatser utifrån. Utredningarna varierar i omfattning och komplexitet.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet är kvalificerat och du förväntas bidra till utveckling av it-utredarrollen och av utredningsmetodiken kopplat till rollen. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör it-utredarsektionen (skattesektion 7) på skatteenhet 34 på Skatteavdelningen. It-utredarsektionen arbetar med stöd, samordning och information med inriktning att höja den digitala kompetensen i verksamheten. Vi är en virtuell sektion med 15 medarbetare som finns fysiskt placerade på tolv orter. Placeringsort är därför valfri.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god förmåga att självständigt planera och driva ditt arbete framåt
- vara nyfiken samt resultat- och lösningsorienterad
- se förändringar som en möjlighet
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara pedagogisk och bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik eller
flerårig aktuell och relevant erfarenhet av utredningsarbete inom Skatteverket
- några års aktuell och relevant erfarenhet från t.ex. revision, redovisning, analysarbete inom ekonomiområdet eller skatterättsligt utredningsarbete från myndighet
- goda kunskaper inom digital informationssökning
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet som it-utredare på Skatteverket eller aktuell och relevant erfarenhet som revisor/utredare på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.