IT-verksamhetsutvecklare Agil Utveckling

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan IT söker

Dig som vill jobba med införandet av agil utveckling i rollen som IT-verksamhetsutvecklare

Försäkringskassan IT arbetar med ”hela kedjan” - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi levererar IT-tjänster inom handläggning, administration och självbetjäning för Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och andra partners.

Till verksamhetsområde Applikation söker vi en driven person med stor erfarenhet av agil utveckling i stora organisationer

Placering i Sundsvall eller enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter

Du är med i ett team av IT-verksamhetsutvecklare på Metodkontoret med ansvar för att förvalta och vidareutveckla Försäkringskassans systemutvecklingsprocess, men även andra processer kan vara aktuella.

Du är en person som brinner för agil utveckling där ditt huvuduppdrag kommer att vara att arbeta med det agila införandet hos Försäkringskassan IT. Det är viktigt att du kan axla ansvaret med att ta ett helhetsgrepp för vår IT-organisation på vår resa till att applicera en mer agil utvecklingsmetodik.

Din erfarenhet av att praktiskt ha arbetat i agila team, med tillämpning av agila synsätt och metoder kommer att vara värdefull för oss. Som agil specialist och mentor kommer du hjälpa till att implementera det agila synsättet i organisationen, hålla utbildningar, ta fram bra exempel, hjälpa till att sprida dem och motivera andra till förändring.

Vi ser gärna att dina agila erfarenheter och lärdomar kommer från arbete i en större organisation där du också varit med i införandet av scrum, kanban eller någon annan agil metodik. Det är viktigt att du kan se och driva att helheten sitter ihop och applicera det i ett större sammanhang på organisatorisk nivå.

I rollen som IT-verksamhetsutvecklare ingår förutom arbete med agilt även att leda och koordinera det operativa arbetet kopplat till en eller flera processer. Du deltar och arbetar med förvaltning och vidareutveckling av processerna med tillhörande metodik och dokumentation. Att aktivt vara med i projekt som utvecklar ny metodik tillhör arbetsuppgifterna likväl som att kravställa på och utvärdera verktyg som stödjer metoder och processer. Du deltar också i Metodkontorets verksamhetsplanering, framställer underlag för budget och uppföljning och leder aktiviteter i verksamhetsplanen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:



• akademisk examen (minst 120p/180 hp) inom IT-området eller motsvarande kunskaper/erfarenheter.

• minst 4 års erfarenhet av arbete med agil systemutvecklingsmetodik, dvs ha arbetat i ett agilt team eller projekt

• erfarenhet av agil implementation i en organisation, gärna scrum eller kanban

• arbetat i komplexa systemutvecklingsprojekt

• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har:



• erfarenhet av arbete med systemutvecklingsmetodik, processer och processförbättring

• erfarenhet att ha arbetat som agilt metodstöd, agil coach eller mentor inom agil systemutveckling

• deltagit i ett agilt införande i en stor utvecklingsorganisation (fler än 200personer)

• workshop- och ledarskapserfarenhet

• jobbat med att ta fram eller hålla utbildningar

• kunskap om Försäkringskassans verksamhet och arbetssätt

• erfarenhet av Försäkringskassans IT-system

• erfarenhet av Försäkringskassans agila tillämpning

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som:



• är strukturerad och analytisk med förmåga att se helheten

• är drivande, initiativrik och kan motivera andra

• är lyhörd för andras åsikter men kan också argumentera för din sak

• har förmåga och vilja att ständigt lära dig nya saker och se möjligheter att skapa nytta med dem

• har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift

• vill förstå hur saker hänger ihop både i detalj och i helhet samt vill dela med dig av dina kunskaper till kollegor

• har ordningssinne, kan prioritera och är van att fatta beslut

Övrigt

Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast. Provanställning kan bli aktuell. Placering i Sundsvall eller enligt överenskommelse. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Mer information

Frågor besvaras av områdeschef Janette Hedin, tfn 010-114 79 23. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Weronica Nilsson, tfn 010-114 77 25. För facklig information ring växel 08-786 90 00 och be om kontakt med facklig företrädare för ST, SACO eller Seko.

Vi avstår från erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan märkt med diarienummer 024210-2014 senast den 15 juni 2014. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 maj 2014

Liknande jobb