IT-verksamhetsutvecklare Kravutveckling

Arbetsbeskrivning

Till Verksamhetsområde Applikation söker vi en IT-verksamhetsutvecklare med erfarenhet av kravutveckling


Placering på Metodkontoret i Sundsvall.



Arbetsuppgifter


Du är med i ett team av IT-verksamhetsutvecklare på Metodkontoret med ansvar för att förvalta och vidareutveckla Försäkringskassans systemutvecklingsprocess, men även andra processer kan vara aktuella.

Du har praktiskt arbetat med krav inom systemutveckling och arbetet kräver god kännedom om kravutveckling generellt. Din erfarenhet i form av arbete med metodik, process, arbetssätt och tekniker för kravfångst, kravinsamling och kravhanteringen kommer Metodkontoret väl till pass.

Arbetet med att modernisera arbetssättet inom systemutveckling pågår och vi går mot mer agila metoder, vilket kommer att vara huvudfokus de kommande åren. Det finns ett stort behov av att hantera hur vi jobbar med krav inom agil utveckling och du kommer att vara drivande i detta arbete, liksom att stödja team och projekt på denna resa.

I rollen som IT-verksamhetsutvecklare ingår att leda och koordinera det operativa arbetet kopplat till en eller flera processer. Du deltar och arbetar med förvaltning och vidareutveckling av processerna med tillhörande metodik och dokumentation. Att aktivt vara med i projekt som utvecklar ny metodik tillhör arbetsuppgifterna likväl som att kravställa på och utvärdera verktyg som stödjer metoder och processer. Du deltar också i Metodkontorets verksamhetsplanering, framställer underlag för budget och uppföljning och leder aktiviteter i verksamhetsplanen.

Du kommer som IT-verksamhetsutvecklare att underhålla, utvärdera, leda och driva förbättringar inom systemutvecklingsprocessen samt fånga och kommunicera goda exempel (best practice) och förbättringsförslag inom kravutveckling. Detta innebär att du också löpande behöver jobba med omvärldsbevakning.

Att aktivt delta i viktiga projekt som metodspecialist inom kravutveckling, representera Metodkontoret i frågor som berör områdets ansvarsområden och stödja övriga metodstödsorganisationen är också en del av arbetet. Som en följd av detta ingår också att identifiera behov av utbildningsinsatser, producera utbildningar kopplat till processer och metodik samt att hålla utbildningar. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:



• Akademisk examen (minst 120p/180 hp) inom IT-området eller motsvarande kunskaper/erfarenheter

• Minst 2års praktiskt arbete inom kravutveckling i komplexa systemutvecklingsprojekt

• Minst 3års erfarenhet av att i en ledande roll driva och fördela arbete inom kravutveckling

• God kännedom om kravutveckling – metodik, processer, arbetssätt och tekniker för kravfångst, kravinsamling och kravhantering

• Erfarenhet av att ha arbetat som metodstöd och/eller processtöd för kravutveckling

• Goda kunskaper om modeller, metoder och processer för systemutveckling

• God kommunikativ förmåga

• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

• Gott funktionellt kunnande inom IT

• God kunskap om workshopledning

Det är meriterande om du har erfarenhet/kunskap om:



• Rational Unified Process (RUP)

• Kravutveckling inom agila utvecklingsmetoder

• Projektledning eller annan ledande befattning inom IT

• Försäkringskassans IT-system

• Kunskap om processmodellering eller processarbete

• Har jobbat med att ta fram eller hålla utbildningar

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som:



• är strukturerad och analytisk med förmåga att se helheten

• är drivande, initiativrik och kan motivera andra

• är lyhörd för andras åsikter men kan också argumentera för din sak

• har förmåga och vilja att ständigt lära dig nya saker och se möjligheter att skapa nytta med dem

• har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift

• vill förstå hur saker hänger ihop både i detalj och i helhet samt vill dela med dig av dina kunskaper till kollegor

• har ordningssinne, kan prioritera och är van att fatta beslut

Övrigt

Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast. Placering i Sundsvall. Provanställning kan bli aktuell. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta områdeschef Janette Hedin, tfn 010-114 79 23. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Weronica Nilsson, tfn: 010-114 77 25. För kontakt med fackliga representanter ring vår växel 08-786 90 00.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 024213-2014 senast den 15 juni 2014. Skicka gärna in din ansökan omgående då urval sker löpande. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 maj 2014

Liknande jobb