IT-verksamhetsutvecklare med processfokus

Arbetsbeskrivning




Referens: 053131-2013



Försäkringskassan IT arbetar med ”hela kedjan” - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi levererar IT-tjänster inom handläggning, administration och självbetjäning för Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och andra partners.

Verksamhetsområde Applikation söker senior IT-verksamhetsutvecklare med processfokus med agil erfarenhet

Placering i Sundsvall

Arbetsuppgifter och ansvar

Du är med i ett team av IT-verksamhetsutvecklare på Metodkontoret med ansvar för att förvalta och vidareutveckla Försäkringskassans systemutvecklingsprocess men även andra processer kan vara aktuella. Ditt huvuduppdrag kommer att vara att arbeta med det agila införandet i form av metodstöd för den agila tillämningen, coach för team och projekt och arbeta med att utveckla den agila tillämpningen hos Försäkringskassan IT.

Din erfarenhet av att praktiskt ha arbetat i ett agilt team eller med tillämpning av agila synsätt och metoder kommer att vara värdefull för Försäkringskassan IT då vi påbörjat tillämpning av mer agila metodiker som scrum och kanban. 2014 räknar vi med kommer bli vårt mest intensiva år hittills för tillämpning av agil metodik i team och projekt och behovet av stöd internt är mycket stort.

I rollen som verksamhetsutvecklare ingår förutom arbete med agilt även att leda och koordinera det operativa arbetet kopplat till en eller flera processer. Du deltar och arbetar med förvaltning och vidareutveckling av processerna med tillhörande metodik och dokumentation. Att aktivt vara med i projekt som utvecklar ny metodik tillhör arbetsuppgifterna likväl som att kravställa på och utvärdera verktyg som stödjer metoder och processer. Du deltar också i Metodkontorets verksamhetsplanering, framställer underlag för budget och uppföljning och leder aktiviteter i verksamhetsplanen.

Du kommer som IT-verksamhetsutvecklare att underhålla, utvärdera, leda och driva förbättringar inom systemutvecklingsprocessen samt fånga och kommunicera goda exempel (best practice) och förbättringsförslag. Detta innebär att du också löpande behöver jobba med omvärldsbevakning för att titta på om nya bra idéer kan användas hos oss.

Att aktivt delta i viktiga projekt som metodspecialist, representera Metodkontoret i frågor som berör områdets ansvarsområden och stödja övriga metodstödsorganisationen är också en del av arbetet. Som en följd av detta ingår också att identifiera behov av utbildningsinsatser, producera utbildningar kopplat till processer och metodik samt att hålla utbildningar. Arbetet innehåller många kontaktytor och kräver god kommunikativ förmåga och fallenhet för att på ett lättbegripligt sätt förklara och beskriva komplexa saker samt att motivera andra till förbättring.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• akademisk examen (minst 120p/180 hp) inom IT-området eller motsvarande kunskaper/erfarenheter
• minst 2 års erfarenhet av arbete med systemutvecklingsmetodik, processer och processförbättring
• minst 2 års erfarenhet av arbete med agil systemutvecklingsmetodik, dvs ha arbetat i ett agilt team eller projekt alt. med agil metodtillämpning i företag, gärna scrum eller kanban
• arbetat i komplexa systemutvecklingsprojekt
• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• workshop- och ledarskapserfarenhet
• jobbat med att ta fram eller hålla utbildningar
• kunskap om Försäkringskassans verksamhet och arbetssätt
• erfarenhet av Försäkringskassans IT-system
• erfarenhet av Försäkringskassans agila tillämpning

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som:


• är strukturerad och analytisk med förmåga att se helheten
• är drivande, initiativrik och kan motivera andra
• är lyhörd för andras åsikter men kan också argumentera för din sak
• har förmåga och vilja att ständigt lära dig nya saker och se möjligheter att skapa nytta med dem
• har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift
• vill förstå hur saker hänger ihop både i detalj och i helhet samt vill dela med dig av dina kunskaper till kollegor
• har ordningssinne, kan prioritera och är van att fatta beslut

Övrigt

Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast. Provanställning kan bli aktuell. I denna rekrytering kan tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Vid frågor, kontakta

Områdeschef Janette Hedin, tfn 010-114 79 23. HR-specialist Malin Nilsson, tfn 010-116 79 51. Fackliga frågor: SACO Andreas Larsson, tfn 08-786 90 00, för ST Anna-Lena Bahadori Lundgren tfn 08-786 90 00, och för SEKO Camilla Ersson, tfn 010-113 91 15

Vi avstår erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 053131-2013 senast den 28 november 2013. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 20 november 2013

Liknande jobb


27 november 2024

27 november 2024

22 november 2024

Förvaltningsledare/Objektledare IT Data analys GIS

Förvaltningsledare/Objektledare IT Data analys GIS

19 november 2024