OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Örebro kommun pågår ett stort förändringsarbete för att vår service och våra tjänster ska bli digitala, allt för att göra det så enkelt som möjligt för våra medborgare i kontakten med oss. Vill du bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna? Hos oss får du ett spännande, stimulerande och utvecklande jobb, välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Inom Digitaliseringsavdelningen pågår kontinuerlig vidareutveckling av strukturer och arbetssätt. I din roll som ITIL processledare kommer du initialt att ha fokus på processen Problem Management där du intar rollen som Problem Manager och i framtiden kan även andra processer tillkomma.
Du är ansvarig för att koordinera, driva och följa upp arbetet kring IT-störningar, genom att identifiera grundorsaker och åtgärder för att undvika framtida incidenter.
Du jobbar nära tillsammans med Incident Manager samt övriga roller så som objektledare IT, utvecklare och IT-specialister. Du är den som proaktivt identifierar och påtalar förbättringsområden inom både problem-processen och närliggande processer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• koordinera, driva och följa upp problem-ärenden med hjälp av såväl interna som externa resurser
• driva och leda möten för att identifiera grundorsaker och åtgärder för att undvika framtida incidenter
• identifiera och följa upp KPI:er samt eskalera brister bland annat genom rapporter till ledningen
• identifiera proaktiva åtgärder och jobba med kontinuerliga förbättringar av processen
• ansvara för rutinbeskrivningar och utbildning i processen
• samverka och informera berörda parter
Kompetenskrav
• akademisk utbildning, gärna med IT-riktning, alternativt flerårig relevant yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av att arbeta i ITIL- processer inom stora IT-organisationer med en komplex IT-miljö
• erfarenhet av arbete med olika typer av ärendehanteringssystem
Som ITIL Processledare är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Arbetar bra med andra människor. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver sina processer vidare. Du leder och motiverar andra för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet. Du har även lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar samt lösa komplicerade problem.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• certifiering inom ITIL-foundation version 3 eller högre
• erfarenhet av Incident, Service Request Fulfillment och Change Management-processerna
• erfarenhet av förändringsledning och teknisk projektledning
• erfarenhet av leverantörsstyrning
• erfarenhet av pm3
• erfarenhet av operativt IT-arbete
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster.
Avdelningen leds av en avdelningschef och fyra enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.
Digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 25 april.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67