OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en mer god och säker hälso- och sjukvård samt omsorg genom datadrivna och avancerade analyser? IVO:s tillsyn och tillståndsprövning sträcker sig över sektorer som tillsammans utgör mer än 10 procent av svensk BNP. Till exempel genomförs varje år 69 miljoner vårdbesök, vid mer än 100 sjukhus och tusentals vård- och hälsocentraler. Det finns flera tusen särskilda boenden för personer med olika typer av omsorgsbehov och inom hälso- och sjukvården finns cirka 240 000 legitimerad personal. En förutsättning för att tillsynen och tillståndsprövningen sa räcka till för mer är ökad digitalisering och att IVO använder data som en kunskapskälla för risker och brister i vården och omsorgen.
Under början av 2020 bildades IVO:s analysavdelning. Analysavdelningen ska stötta verksamheten i datadriven tillsyn och tillståndsprövning för analyser av risker, kvalitet och säkerhet i svensk vård och omsorg. Analysavdelningen förstärker myndighetens analyskapacitet och digitalisering för att få mer genomslag till nytta för patienter och brukare.
Vi söker nu kvantitativt orienterade data scientists till den nya avdelningen. I din roll kommer du ges möjlighet att verka på den analytiska innovationsfronten, driva nästa generations analys inom vården och omsorgen samt tillvarata myndighetens unika analysmöjligheter inom vård och omsorg.
Ansvar och uppgifter
Som data scientist kommer du att:
• Vara med och utveckla analyser för datadriven tillsyn och tillståndsprövning. Det kan dels handla om att utveckla nya analysverktyg/modeller för IVO:s inspektörer, men även att själv leda avancerade analyser. I arbetet ingår att implementera statistiska eller andra matematiska metodologier för modeller eller analyser för att möjliggöra att ”extrahera” värdet från de många datakällor som finns inom vården och omsorgen
• Bygga t.ex. prediktiva modeller, lösa optimeringsproblem etc.
• Arbeta i tvärprofessionell miljö tillsammans med analytiker, data engineers, IT-arkitekter, verksamhetspersoner etc.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen på minst magisternivå med inriktning mot statistik, matematik, datavetenskap, ekonometri, annan teknisk utbildning/civilingenjör, eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Minst två års relevant och aktuellbetslivserfarenhet.
• God metodkunskap inom kvantitativ analys samt erfarenhet av kvalificerat analysarbete (gärna NLP, klustring, linjära modeller, deskriptiv analys etc.)
• Vana att självständigt hämta, hantera och bearbeta data samt kombinera data från olika källor
• Vana att produktionssätta script samt förmåga att omsätta analys/teori i konkreta resultat
• God förmåga att presentera komplexa analytiska koncept och visualisera data samt är
• van användare av Python/R/SAS samt vanliga databasteknologier (t.ex. SQL)
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Att kommunicera data med dashboards (t.ex. PowerBI)
• Git, Pandas, NumPy, sklearn, statsmodels (eller R/SA- motsvarighet)
• Att arbeta i agila IT-utvecklingsprojekt
• dOlika cloud-lösningar såsom AWS, Microsoft Azure etc samt.
• har förmåga att arbeta med ostrukturerad data
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter samt vara flexibel och ha god planeringsförmåga. Du förväntas utföra arbetsuppgifter med hög kvalitet inom givna tidsramar. Du ska kunna arbeta självständigt och har förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du behöver en mycket god analytisk förmåga, är noggrann och strukturerad och kan snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Du ska ha god samarbetsförmåga, vara trygg i din roll förmår omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar dina resultat på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Hur du ansöker
Anställningen är en tillsvidareanställning som i inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Märk din ansökan med diarie nr: 2.1.1 - 29360/2021. Sista ansökningsdag är den 31 augusti 2021.
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver varför du tror att du är rätt person för tjänsten du söker. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!
OBS urval och intervjuer påbörjas i mitten av september 2021.
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01