OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en god och säker hälso- och sjukvård samt omsorg? Vill du hjälpa oss på vår digitaliseringsresa som syftar till att ge oss större genomslag till nytta för patienter och brukare? Enheten för upplysningstjänst och tips har ett omfattande serviceuppdrag samtidigt som den ansvarar för inhämtning och strukturering av information som ligger som grund för myndighetens analysarbete och tillsyn. Vi söker dig som vill hjälpa oss att vidareutveckla detta viktiga område och leverera nytta i enlighet med myndighetens strategiska inriktning.
Arbetsuppgifter
Enheten för upplysningstjänst och tips har ett nationellt uppdrag att svara på frågor, ge vägledning och ta emot tips på missförhållanden inom vård och omsorg via telefon, e-post och e-tjänster. Vi arbetar med frågor kopplade till både myndighetens tillsyns- och tillståndsverksamhet. Vårt uppdrag ställer krav på goda kunskaper om hur vård och omsorg fungerar och är organiserad och den information vi hanterar blir bland annat ett underlag till den riskbaserade tillsynen på IVO.
Arbetet i upplysningstjänsten präglas av samverkan med andra och innebär många interna samarbeten inom myndigheten, kontakter med allmänhet, profession samt närliggande myndigheter och verksamheter. Upplysningstjänsten består idag av ca 20 personer, alla med lång erfarenhet inom hälso- och sjukvård och socialtjänsten. Enheten jobbar aktivt med verksamhetsutveckling, kvalitetsuppföljning och har en stark kultur av laganda.
Som enhetschef kommer du att bidra genom att tillsammans med medarbetarna identifiera utvecklingsområden, leda enheten och medarbetarna och vara nära involverad i utvecklingen av metoder och även it-stöd. Samtidigt kommer du också att vara en nyckelperson i att driva och stödja verksamheten till att ta nästa steg i att arbeta datadrivet under den pågående transformationen och kulturskiftet på myndigheten. För att lyckas i rollen är det viktigt att du brinner för att lösa verksamhetsproblem och leda förändringsarbete.
I rollen ingår verksamhet-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för enheten. Du kommer att ingå i analysavdelningens ledningsgrupp och rapportera till avdelningschefen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• relevant högskoleutbildning alternativt erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• flerårig chefserfarenhet
• erfarenhet av offentlighet och sekretess inom statlig verksamhet
• erfarenhet av att leda medarbetare i förändring
• förmågan att vara tydlig och strukturerad i din kommunikation, både muntligt och skriftligt
• en mycket god förmåga att samarbeta.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av upplysningstjänst, kundtjänst eller liknande verksamhet
• kunskap om de lagar och förordningar som styr IVO:s verksamhet
Det är viktigt att du har en förmåga att se till helheten och ha en mycket god samarbetsförmåga. Du är nyfiken, modig och smidig i ditt sätt att samverka med andra och har en god självkännedom som gör att du är trygg i att fatta beslut. Vi vill att du har ett utvecklingsinriktat och coachande ledarskap och kan skapa ett naturligt engagemang hos dina medarbetare och kollegor. Du har en mycket god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar. Det är viktigt att du är lyhörd och har lätt att skapa förtroendefulla relationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter och vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders inledande provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm.
Ansökan
Märk din ansökan med dnr 2.1.1-12501/2022. Sista ansökningsdag är den 25 april 2022. Bifoga personligt brev och CV. Betyg och andra handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01