OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IVO söker en inspektör med socialtjänstinriktning till myndighetens upplysningstjänst med placering i Stockholm. Rollen innebär i huvudsak att svara på frågor, ge vägledning, hänvisa och ta emot tips kring verksamheter inom socialtjänstens område som inte fungerar bra. Det ingår också i rollen att besvara frågor om tillståndsprövning som inkommer, huvudsakligen från bolag och kommuner.
Rollen som inspektör
I upplysningstjänsten kommer du i huvudsak att i direkt kontakt med privatpersoner och yrkesverksamma via telefon och e-post besvara frågor, ta emot tips, ge vägledning och guida. Dessa kontakter ställer stora krav på kunskap om hur socialtjänsten fungerar och att förstå beskrivningar av händelseförlopp, samt att på ett pedagogiskt sätt kunna beskriva vilka roller och vilket ansvar som IVO och andra aktörer inom socialtjänsten har. Du behöver därför ha kunskap om, och vana av, att söka fram aktuell, relevant juridisk information inom hela socialtjänstens område. Du kommer att ha schemalagd telefontid om ca 10 timmar per vecka. Under telefontiden har du alltid kollegor tillgängliga för att rådfråga, även under pågående samtal. Arbetet präglas av gemenskap och laganda såväl som individuella uppgifter och ansvarsområden. I uppdraget ingår även att vara behjälplig gentemot andra funktioner på myndigheten med att söka fram ärenden på ett metodiskt sätt för att på så sätt bidra till den riskbaserade tillsynen. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete som framför allt bedrivs i mindre utvecklingsgrupper, där alla förväntas vara aktiva och engagerade.
Upplysningstjänsten består idag av 21 personer: en jurist, 12 inspektörer med socialtjänstbakgrund och 8 inspektörer med hälso- och sjukvårdsbakgrund. Gruppen leds av en enhetschef.
Din profil
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning med inriktning socialtjänst (exempelvis socionom)
• God kunskap om hur svensk vård och omsorg är organiserad och fungerar
• Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, du formulerar dig väl i både tal och skrift
Du har en utpräglad känsla för god service och gott bemötande samtidigt som du är stresstålig, strukturerad och har förmåga att tillfälligt kunna ändra och anpassa arbetsuppgifterna utifrån verksamhetens behov.
Rollen ställer krav på att du är analytisk och kan tillgodogöra dig omfattande information och snabbt hitta kärnan i frågeställningen. Du har mycket lätt för att kommunicera, ge information och vägledning på ett sätt som är anpassat till frågeställaren, både muntligt och skriftligt. God samarbetsförmåga, lätt för att knyta kontakter och en prestigelös inställning är en förutsättning för att lyckas tillsammans med oss. Vi ser mycket gärna att du har väl utvecklad datorvana samt kunskap och intresse för digitalisering.
Det är meriterande om du har:
• Aktuell juridisk kunskap inom socialtjänstens område
• Erfarenhet från flera av socialtjänstens områden
• Erfarenhet av verksamhet enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
• Erfarenhet av tillsyn inom ramen för Socialtjänstlagen och/eller LSS
• Erfarenhet av kommunikation via telefon, chatt och andra digitala medier rörande frågor inom socialtjänstområdet
I rekryteringen lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
När du börjar hos oss genomgår du en introduktionsutbildning och får handledning av erfarna kollegor.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald. Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm. Tjänsten inleds med 6 månaders provanställning.
Ansök senast 16 januari 2023
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med dnr. 2.1.1- 48237/2022. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01