OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen?
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) söker nu en jurist med intresse för digitaliseringsfrågor till rättsenheten. Rättsenheten arbetar med utveckling, stöd och samordning av kvalificerade juridiska frågor samt myndighetsövergripande juridiska frågor. IVO driver ett utvecklingsarbete som handlar om en ökad enhetlighet och en stärkt rättstillämpning, i vilken rättsenheten har en viktig roll. Som jurist på rättsenheten deltar du i myndighetens arbete med att skapa förutsättningar för detta arbete inom myndighetens olika delar.
IVO söker jurist med intresse för digitaliseringsfrågor
Vi söker nu juridisk förstärkning till myndighetens rättsenhet för att bland annat bidra i digitaliseringsarbetet. Som jurist på rättsenheten deltar du i myndighetens arbete med att skapa förutsättningar för en enhetlig och stärkt rättstillämpning och vara involverad i myndighetens övergripande utvecklingsarbete. Det innebär att du måste vara beredd på att arbeta i förändring och trivas med det. Rollen innebär många kontaktytor och samarbete särskilt med analysavdelningen och myndighetens övriga jurister. I arbetet ingår även andra arbetsuppgifter som hör till rättsenhetens område.
Vi söker dig som har:
• Jur.kand- eller juristexamen
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete vid statlig myndighet, domstol eller Regeringskansliet
• Goda kunskaper om det förvaltningsrättsliga ramverket inklusive offentlighet- och sekretess samt dataskydd (GDPR)
• Praktisk erfarenhet av arbete med digitaliseringsfrågor
• Förmåga och erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• Förmåga att vara tydlig och strukturerad i din kommunikation, både muntligt och skriftligt
• En mycket god förmåga att samarbeta
Det är meriterande om du har:
• God kunskap om och erfarenhet av regelverken kring informationssäkerhet och registerförfattningar
• Kunskap om lagstiftning som är relevant för IVO:s uppdrag
Du är utvecklingsinriktad och smidig i ditt sätt att samverka med andra. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team och är van vid att ta olika roller beroende på vad situationen kräver. Vi ser även att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
IVO erbjuder
Vi erbjuder ett meningsfullt och självständigt arbete i en kunskapsorganisation. Du arbetar i en dynamisk och stimulerande miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till att göra vården och omsorgen säkrare och bättre. Du får möjlighet att bidra med kunskap och lärande, ta stort eget ansvar och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Ansökan
Märk din ansökan med dnr 2.1.1 - 22633/2024. Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är den 30 augusti 2024.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering eller annonseringshjälp.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har drygt 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Rättsenheten, avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens övergripande avdelningar verksamhetsstöd, generaldirektörens stab samt planering- och kommunikation.
Kontaktperson
Helene Klackenberg-Ingrao
Enhetschef Rättsenheten
010-788 54 96
helene.klackenberg-ingrao@ivo.se
Jeanette Ekstedt
Fackliga representant Saco-S
010-788 50 00
jeanette.ekstedt@ivo.se
Sara Gunnar
Facklig representant ST
010-788 50 00
maria.carneland@ivo.se
Carl-Henrik Quick
Facklig representant Vårdförbundet
010- 788 50 00
carl-henrik.quick@ivo.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01