OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en pressekreterare till presstjänsten på Kommunikationsenheten. Kommunikationsenheten ingår i den nyinrättade avdelningen för planering och kommunikation och verkar på myndighetsövergripande nivå med stöd till IVO:s ledning och avdelningar.
Arbetsuppgifter
IVO står inför en rad spännande utmaningar och bedriver sedan en tid tillbaka ett omfattande utvecklingsarbete. IVO förstärker nu myndighetens presstjänst i syfte att förstärka myndighetens service till press och media. Presstjänsten leds av en presschef och består i dagsläget av två pressekreterare.
I arbetet som pressekreterare ingår:
• Hantera medieförfrågningar och säkra en snabb, professionell och korrekt servicenivå gentemot journalister.
• Planera och genomföra kommunikationsaktiviteter.
• Löpande (proaktivt och reaktivt) hantera pressfrågor samt hitta kommunikationsmöjligheter.
• Vara presskontakt, mediebevaka och följa upp och analysera myndighetens närvaro i media.
• Coacha chefer och talespersoner i medie- och kommunikationsfrågor.
• Skriva pressmeddelanden och texter för olika kanaler samt ta fram budskap och underlag.
• Genomföra medie- och kommunikationsutbildningar för chefer, talespersoner och andra medarbetare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom kommunikation, samhällsvetenskap, eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Flerårig erfarenhet av att hantera pressfrågor.
• Bred erfarenhet av att söka media proaktivt såväl som att hantera media reaktivt.
• Ett brett kontaktnät och goda relationer med media.
• Erfarenhet av att stödja, coacha och utbilda chefer och talespersoner.
• God stilistisk förmåga och vana av att skriva pressmeddelanden, debattartiklar och faktaunderlag.
• Hög digital mognad och erfarenhet av att skriva texter till webben.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med press- och kommunikationsfrågor i en politiskt styrd organisation.
För att lyckas i rollen som pressekreterare har du ett stort driv, är självgående och bra på att bygga relationer och samarbeta. Du är en lagspelare som har förmågan att snabbt strukturera information och omsätta dina strategiska kunskaper till konkreta operativa insatser. Vidare är du van vid att arbeta i en händelsestyrd miljö med snabba omställningar och har förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor och avgöra vilka som är viktiga ur ett medie- och kommunikationsperspektiv. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta med datadriven kommunikation.
Du har gott omdöme, är strukturerad och är van att arbeta med parallella uppgifter mot deadline. Du är också lösningsfokuserad och noggrann även när tempot är högt.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tillträdde är så snart som möjligt/enligt överenskommelse. Tjänstetiteln är kommunikatör och tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Resor kan förekomma.
Ansökan
Märk din ansökan med dnr 2.1.1-09336/2023. Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Arbetsprover kan komma att begäras. Sista ansökningsdag är 20 mars 2023.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering- eller annonseringshjälp.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01