Jämställdhetsmyndigheten söker kommunikationschef

Jämställdhetsmyndigheten söker kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. 

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades den 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.  Jämställdhetsmyndigheten har ca 90 medarbetare och kontoret ligger i Angered/Göteborg. Läs mer på www.jamstalldhetsmyndigheten.se

Nu söker vi en avdelningschef till kommunikationsavdelningen som vill utvecklas tillsammans med oss.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder dig ett arbete med stort eget ansvar i en miljö som befinner sig i ständig utveckling tillsammans med kollegor som alla har ett stort samhällsintresse och engagemang. Kommunikationsavdelningens uppdrag spänner över både strategiska och operativa frågor och bidrar till att myndighetens uppdrag och verksamhet kommuniceras både externt och internt. Avdelning kommunikation samarbetar nära övriga avdelningar inom myndigheten.

Ditt uppdrag som kommunikationschef blir att utifrån myndighetens vision och strategi utforma strategier, mål och riktlinjer för den externa och interna kommunikationen. En viktig del i tjänsten är att använda digitaliseringens möjligheter för att främja myndighetens uppdrag. I ansvaret ingår utveckling och förvaltning av extern webbplats, intranät och myndighetens närvaro i sociala medier. Avdelningen ansvarar också för övergripande mediekontakter och samordnar större evenemang. Som kommunikationschef ansvarar du för kvalificerad rådgivning i olika kommunikationsfrågor.

Som avdelningschef ansvar du för att leda, driva och utveckla avdelningens verksamhet mot uppställda mål samt företräda avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår personal- och budgetansvar för avdelningens tio medarbetare. Du har arbetsmiljöansvar för din avdelning och ansvarar för att tillämpa statens och myndighetens arbetsgivarpolitik. Du ingår i ledningsgruppen och bidrar till hela myndighetens strategiska utvecklingsarbete samt rapporterar direkt till generaldirektören.

Kvalifikationer


• Högskoleutbildning, inom kommunikation- och medievetenskap, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av att leda kommunikationsverksamhet på strategisk nivå inom offentlig sektor, företrädesvis inom det statliga området.
• Erfarenhet av att ha ingått i ledningsgrupp och haft personalansvar samt ansvarat för verksamhetsplanering och budget.
• Erfarenhet av utveckling och förändringsarbete inom kommunikation - att leda, driva, samordna och följa upp.
• God kunskap och erfarenhet av digital kommunikation, webb och sociala medier.
• Förmåga att långsiktigt analysera, implementera och utvärdera strategier och metoder.
• Erfarenhet inom kriskommunikation
• Kunskap om jämställdhet och jämställdhetspolitik
• Mycket goda ledaregenskaper och förmåga att lyfta medarbetarna och skapa väl fungerande team och ett gott samverkansklimat.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska

Vi ser det som meriterande om du har


• Arbetat med kommunikation riktat till internationella målgrupper
• Erfarenhet av samverkan med statliga och kommunala verksamheter och andra organisationer
• Erfarenhet av planering och genomförande av digitala konferenser eller evenemang

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du kommunikativ och tydlig i ditt ledarskap. Du har god förmåga att skapa förtroende och driva strategiskt kommunikationsarbete. Du har kunskap och förståelse för myndighetens uppdrag och utmaningar samt vågar tänka nytt. Andra viktiga faktorer i din roll är flexibilitet, pedagogisk förmåga och intresse för omvärldsbevakning och utveckling. Du har god förmåga att driva verksamheten mot uppställda mål och stort engagemang att driva och bidra till Jämställdhetsmyndighetens gemensamma utvecklingsarbete.

Anställningsinformation

Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma. 

Anställningen är en tillsvidareanställning. Jämställdhetsmyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 

Praktisk information

Jämställdhetsmyndigheten samarbetar med SOURCE i denna rekrytering, vid frågor om rekryteringen, välkommen att kontakta Karin Rudhag 070-414 00 10 karin.rudhag@source-executive.se eller Christine Perschon 070-813 9157 christine.perschon@source-executive.se. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053. 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser eller rekryteringstjänster.

Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökande med olika erfarenheter och bakgrunder.

Välkommen med din ansökan senast 10 maj. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jämställdhetsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2021
  • Ansök senast: 10 maj 2021

Liknande jobb


Kommunikationschef

Kommunikationschef

22 augusti 2024

Kommunikationschef till Grundskoleförvaltningen

Kommunikationschef till Grundskoleförvaltningen

16 augusti 2024

Kommunikationschef

Kommunikationschef

15 augusti 2024

Kommunikationschef

Kommunikationschef

7 augusti 2024