OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.
Arbetsuppgifter
Som kommunikationsstrateg på myndighetens kommunikationsavdelning arbetar du övergripande med att samordna myndighetens kommunikationsinsatser i alla kanaler, samt att leda och prioritera innehållsarbetet utifrån ett helhetsperspektiv.
Arbetsuppgifterna inkluderar planering, uppföljning och samordning av kommunikationsinsatser. Du medverkar till att driva utvecklingsfrågor och övriga uppdrag, samt medverkar i verksamhetsplanering, resursplanering och prioriteringar.
Kommunikationsavdelningen arbetar stödjande för att bidra till att myndigheten kommunicerar med hög kvalitet, transparens och tillgänglighet i olika kanaler. Du är direkt underställd myndighetens kommunikationschef och kommer att vara ett stöd till både chef och avdelningens medarbetare.
Detta är en ny tjänst och tillsammans med chef och medarbetare kommer du att vara med att bygga upp avdelningens nya organisation och delta i myndighetens fortsätta utvecklingsarbete.
Kvalifikationer
• Akademisk examen inom kommunikation, eller motsvarande som bedöms som likvärdig
• Flerårig erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete
• Flerårig erfarenhet av att leda kommunikationsprojekt
• Flerårig erfarenhet av redaktionell innehållsplanering och externa publiceringar
• Mycket goda kunskaper inom digital kommunikation, kanalstrategier och analys
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska språket, både muntligt och i skrift
Vi ser det som meriterande om du har
• Erfarenhet av kommunikationsarbete i statlig myndighet eller andra offentliga organisationer
• God kunskap om Jämställdhetsmyndighetens sakfrågor, vilket är särskilt meriterande
• Erfarenhet av kommunikationsarbete inom jämställdhetsområdet
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du som söker har en personlig mognad, är trygg, stabil, har självinsikt och visar omdöme. Vidare tänker du strategiskt, är strukturerad och har förmåga att se helheter och samband. Du är driven, proaktiv och har en god förmåga att se möjligheter och skapa lösningar.
För tjänsten krävs också en god förmåga att arbeta med andra samt skapa och upprätta goda relationer i yrkesmässiga sammanhang. Vi ser även att du visar ödmjukhet inför din egen roll och för andra, samt är prestigelös i ditt förhållningssätt.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Jämställdhetsmyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Jane Isaksson, avdelningschef 031-392 90 55. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031–392 90 15. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och för ST Robert Kristiansen 031-392 90 83.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 15 augusti. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.