OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av kommunikationsarbetet på Riksdagens ombudsmän (JO). Vi vill bli ännu bättre i vår service till media och på att målgruppsanpassa vår kommunikation. Därför söker vi dig som är en driven och lyhörd kommunikatör och som vill utveckla arbetet tillsammans med oss.
Kommunikationsenheten består av en kommunikationschef och en deltidsarbetande kommunikatör. Eftersom vi är få kommer du att ha stor frihet i ditt arbete och kan få hugga i där det behövs. Men dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak vara att:
· Ansvara för myndighetens presskommunikation genom att utveckla, skapa rutiner, genomföra och förvalta.
· Utveckla tillgängliggörandet av JO:s granskningar med syfte att media ska kunna ta del på de sätt de önskar och behöver.
· Vara första linjens presskontakt och tillhandahålla god och snabb service under arbetstid på vardagar.
· I samverkan med ombudsmännen, myndighetens avdelningar och enheter producera pressmeddelanden och andra tillhörande underlag.
· Förvalta och utveckla innehållet på myndighetens nya webbplats så att våra målgrupper får maximal vägledning genom våra beslut och förstår när och hur man kan kontakta JO. Det kan innebära att skriva webbtexter men kan lika gärna handla om att göra pedagogiska filmer.
· Kontinuerligt omvärldsbevaka och mäta effekten av kommunikationsarbetet.
· Producera annat relevant kommunikationsmaterial om JO.
Din kompetens och erfarenhet
Vi vill att du har en akademisk utbildning inom journalistik, media, kommunikation eller annan inriktning som vi bedömer relevant. Du ska ha minst två års aktuell erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete med fokus på press och målgruppsanpassad kommunikation. Du ska ha minst ett års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete med webb som kommunikationskanal. Vi vill också att du har erfarenhet av kommunikationsstöd till ledning och verksamhet. Du är en driven skribent med god stilistisk förmåga och har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Dessutom är du van vid att skapa och utveckla rutiner i ditt arbete.
Det är meriterande om du har erfarenhet av enklare film- och ljudproduktioner, kommunikationsarbete på myndighet, kunskap om tillgänglighetskrav för myndighetskommunikation och grundläggande kunskap om GDPR.
Samtliga erfarenheter ska kunna styrkas och påvisa gott resultat. Arbetsprover kan förekomma.
Dina egenskaper
För att trivas hos oss behöver du vara en självgående, trygg och ansvarstagande person med gott omdöme. Du sätter upp höga mål för dig själv och arbetar fokuserat för att uppnå dem. Du gillar att hjälpa andra, skapa kontakter, underhålla relationer och har en vilja att leverera lösningar inom ditt ansvarsområde. Du är van vid att arbetsleda dig själv i det som behövs göras i det vardagliga och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.
Välkommen med din ansökan! Vi intervjuar löpande under ansökningstiden.
Anställningen
Visstidsanställning på ett år, SÄVA. Tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten är placerad på kommunikationsenheten.
JO tillämpar individuell lönesättning.
JO:s kontor ligger vid Kungsträdgården i Stockholm. Arbetet utförs i huvudsak på plats med möjlighet till distansarbete när verksamheten tillåter.
JO vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i verksamheten.
Upplysningar om tjänsten lämnas av kommunikationschef Helena Håkansson, 08-786 44 39.
Fackliga företrädare är för SACO Reb Kerstinsdotter och för ST Daniel Andersson. Båda nås på tel. 08-786 51 00
Skriftlig ansökan med meritförteckning och personligt brev ska snarast, dock senast den 10 september 2023, ha kommit in till Riksdagens ombudsmän (JO), Box 163 27, 103 26 Stockholm eller till e-post rekrytering@jo.se Märk din ansökan med diarienummer ”ADM 175-2023”.
På jo.se finns information om hur vi behandlar personuppgifter.