JO söker sekreterare

JO söker sekreterare

Arbetsbeskrivning

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete – särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna. Hos JO arbetar strax över 90 personer, de flesta är jurister. Vårt kontor ligger vid Kungsträdgården i Stockholm.
Arbetsuppgifter
Som sekreterare arbetar du med expediering av beslut, diarieföring, skriftliga och muntliga kontakter med myndigheter och beställning av handlingar samt bokning av resor med mera. I arbetsuppgifterna ingår även omfattande kontakter med allmänheten, huvudsakligen på telefon. Du deltar också i utvecklingen av kansliets verksamhet bland annat tillsammans med andra sekreterare på myndigheten.
Kvalifikationer
Du ska ha minst gymnasieexamen. Ett krav är att du har erfarenhet av diarieföring och ärendehantering i offentlig verksamhet i något av de vanligt förekommande ärendehanteringssystemen. Det är meriterande om du har kunskap i W3D3 liksom erfarenhet från t.ex. domstol av liknande arbetsuppgifter som ingår i tjänsten. Du ska kunna arbeta självständigt och ha lätt för att överblicka och planera ditt arbete.
Som person har du en utpräglad ansvarskänsla, ett noggrant och strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Arbetet förutsätter goda kunskaper i det svenska språket, och det är en fördel om du kan prata engelska. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga samt vara serviceinriktad och lojal vilket bl.a. innebär att du agerar utifrån myndighetens riktlinjer och rutiner. Du visar på hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställning och omfattning
Vi söker två sekreterare där den ena anställningen är en tillsvidareanställning och den andra är en särskild visstidsanställning (SÄVA) under ett år. För båda anställningarna är sysselsättningsgraden heltid. För tillsvidareanställningen tillämpas sex månaders provanställning.
Det är inte aktuellt med distansarbete för de beskrivna arbetsuppgifterna.
JO välkomnar sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Övrigt
Upplysningar lämnas av byråchefen Anneli Svensson, tel. 08-786 51 00.
Fackliga företrädare är för SACO Emma Rönström och för ST Peter Karlén. Båda nås på tel. 08-786 51 00.
Skriftlig ansökan ska senast den 19 mars ha kommit in till Riksdagens ombudsmän (JO), Box 16327, 103 26 Stockholm eller till e-postadress rekrytering@jo.se. Till ansökan bifogas CV (PDF) med referenser och ansökningsbrev (PDF), där du motiverar och beskriver hur du motsvarar efterfrågade kompetenser. Uppge vilken av anställningarna du söker, eller om du är intresserad av båda. Om du går vidare i anställningsprocessen ska vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Uppge diarienummer ADM 82–2023 i ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: RIKSDAGENS OMBUDSMÄN STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2023
  • Ansök senast: 19 mars 2023

Postadress

VÄSTRA TRÄDGÅRDSGATAN 4
STOCKHOLM, 10326

Liknande jobb


16 december 2024

Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024