Jobba som biståndshandläggare i Uppsala?

Jobba som biståndshandläggare i Uppsala?

Arbetsbeskrivning

Myndighet

Har du erfarenhet av handläggning, myndighetsutövning och arbete utifrån SoL och LSS och vill ta dig an en ny utmaning? Då kan du vara den vi letar efter till tjänsten som biståndshandläggare. Vi på Myndighet erbjuder både en trevlig arbetsplats och engagerade kollegor.
Välkommen med din ansökan senast 0021-02-05!


Vi söker biståndshandläggare till den enhet som arbetar med fokus på de personer som har socialpsykiatrisk funktionsnedsättning.
Vi söker biståndshandläggare som handlägger insatser om stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen till vuxna personer med fysisk och/eller socialpsykiatrisk funktionedsättning.

Vi handlägger stöd till personer från 18 år och uppåt med fysisk, socialpsykiatrisk och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller sjukdom. Vi arbetar både enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda och bedöma behov, fatta beslut samt följa upp beslutade insatser. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samverkan med kollegor och chef. I arbetet ingår att träffa brukare och företrädare samt att samverka med olika aktörer till exempel utförare eller andra myndigheter i brukarens nätverk och såväl internt som externt. En stor del av arbetet innebär att dokumentera utifrån de enskildas ansökningar och i relation till aktuell lagstiftning. Målet med vårt arbete är att utifrån gällande lagstiftning i samverkan med brukare och andra aktörer hitta ett bra stöd som bidrar till en fungerande vardag för de som har rätt till hjälp och stöd från oss.

Ditt uppdrag
Som biståndshandläggare på Myndighet kommer du att arbeta med handläggning. Mer specifikt kommer du att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen och följa upp beslut och insatser. Du kommer dessutom att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän, arbeta med dokumentation, individuella möten och vårdplaneringar, aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete.


Din bakgrund
Du som söker jobbet som biståndshandläggare på Myndighet måste ha examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet eller annan högskole-/universitetsutbildning som kombinerad med yrkeserfarenhet bedöms av arbetsgivaren som likvärdig. Det är också ett krav att du har erfarenhet av handläggning, myndighetsutövning och arbete utifrån SoL och LSS. Därutöver kräver tjänsten goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och goda kunskaper i Office-paketet.

Vi ser det som meriterande om du som söker har erfarenhet av arbete med personer med socialpsykiatrisk och/eller fysisk funktionsnedsättning och erfarenhet av arbete som biståndshandläggare. Det är även ett stort plus om du har goda kunskaper i dokumentation.

Vi söker en person som behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker. Du anpassar dig lätt till ändrade förutsättningar och ser möjligheterna i förändring. Utöver det söker vi dig som uttrycker dig välformulerat, tydligt och engagerat. Du har förmågan att organisera, planera och utföra ditt arbete på ett strukturerat sätt. Jobbet passar dig som ser till att driva ditt arbete framåt för att uppnå dina mål.


Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Carina Gustafsson enhetschef 018- 727 51 10

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson 018-727 24 24
Vision, Anna-Maria Samuelsson, 018-727 51 30

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till omsorgsförvaltningen. Tillsammans med oss jobbar du för att personer med olika former av funktionsnedsättning ska få det stöd de behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt. Det handlar om LSS-verksamhet, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård för dessa personer och grupper. I förvaltningens arbetsuppgifter ingår att utreda enskilda behov, men också verksamhetsuppföljning och långsiktig planering. Här finns tre uppdrag: systemledning, myndighetsutövning och ansvar för kommunens egenregi inom området.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2021
  • Ansök senast: 5 februari 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


29 november 2024

Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024