OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Arbetsbeskrivning
Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet.
Du kommer att ingå i ett arbetslag och tillsammans med framför allt domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägger du mål och ärenden. Dagligen förekommer kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet innebär bl.a. att ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling, planera rättegångar, kalla till förhandlingar, föra anteckningar och protokoll vid rättegångar samt expediera domar. Du kommer även att, efter beslut om delegation, utföra åtgärder självständigt under eget ansvar som t.ex. att förordna offentlig försvarare eller besluta om personutredning. Är du också intresserad av att arbeta som ordningsvakt finns möjligheter att kombinera ett sådant uppdrag med rollen som domstolshandläggare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig.
Du har lägst treårig gymnasieutbildning gärna kompletterad med högre utbildning. Du har också minst tre års yrkeserfarenhet från administrativt arbete. Har du erfarenhet av administrativt arbete från annan domstol eller annan offentlig verksamhet kan det vara meriterande. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme, är ansvarstagande, noggrann och utvecklingsinriktad. Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna arbeta enskilt och i grupp. Att du har god datorvana är en självklarhet samt att du har förmåga att fatta egna beslut, organisera och prioritera ditt arbete.
Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.
Tillträde efter överenskommelse.
Antal platser: En
Lön: Individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan
Ansökan:
Sista ansökningsdag: 2020-05-31
Arbetsgivarens referensnummer: 2020/143
Kontakt
Anette Nilsson
Administrativ chef
036-156702
mailto:anette.nilsson@dom.se
Ola Depui
Facklig företrädare ST
036-15 67 65
mailto:ola.depui@dom.se
Om Jönköpings tingsrätt
Jönköpings tingsrätt har idag ca 55 anställda på två dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Verksamheten bedrivs i moderna lokaler intill Munksjön i centrala Jönköping och ligger i närheten av resecentrum.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.