Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Vill du vara en viktig del i vårt arbetet och bidra till att jourhemsplacerade barn och ungdomar får bästa möjliga stöd? Hos oss får du som jourhemshandläggare möjlighet att bidra i arbetet med att skapa en god och trygg uppväxtmiljö.
Vill du vara med och bygga upp nya arbetssätt? Verkar det vara något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Verksamhetsområde Barn, unga och familj i Hägersten-Älvsjö består av enheterna; mottagning, barn, barn och ungdom, ungdom, familjehem och familjestöd. Vårt verksamhetsområde leds av en områdeschef och sex enhetschefer. Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern och präglas av hög kvalitet.
Vi gör om innehållet på två av våra socialsekreterartjänster och vill stärka arbetet kring våra jourhem i egen regi och de som är konsulentstödda. Därför söker vi nu två medarbetare som tillsammans med enheterna inom verksamhetsområdet, utveckla nya och mer effektiva arbetssätt kring målgruppen.
Vi erbjuder
Hos oss har du möjlighet att köpa ett subventionerat träningskort som gäller på stadens simhallar och gym. Du får friskvårdsbidrag på 3000 kronor. Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Vi har extern handledning regelbundet. Du har möjlighet att växla in semesterdagstillägget till extra semesterdagar, Det finns även möjlighet till distansarbete när det fungerar för verksamheten.
Din roll
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, stödja och ha kontakt med jourhem. Kring varje barn och ungdom finns socialsekreterare som utreder och där ni tillsammans, planerar och följer upp insatsen för det placerade barnet. Arbetet kan innefatta resor både i närområdet och andra delar av Sverige. Vid behov kommer du även att stötta upp i det sedvanliga utredningsarbetet. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha uppdrag kring det placerade barnet.
Tjänsten kommer att tillhöra barnenheten men uppdraget innefattar att stötta alla barn och ungdomsenheter inom verksamhetsområdet kring hantering av jourhem och inköp av jourhemsinsatser. I rollen kommer du att söka platser bland stadens egna jourhem och vid behov konsulentstödda jourhem, och matcha barn och ungdomars behov med rätt uppdragstagare. I första hand använder vi stadens egna jourhem och därefter våra ramavtalsupphandlade verksamheter, men vid behov även jourhem som vi erhåller genom direktupphandling. I dina arbetsuppgifter ingår att säkerställa kvaliteten vid jourhemsplaceringar genom verksamhetsuppföljning och ha en personlig kontakt. Du svarar för avtalsskrivning med leverantörer samt prisförhandling samt att processen hålls samman och blir effektiv.
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, nära enheternas socialsekreterare, barnhandläggare, familjehemshandläggare och rekryterare. Du driver processen och samordnar planeringen från början till slut genom att matcha barn/ungdomar med den bästa placeringslösningen, ansvarar för att samordna socialsekreterare samt externa resurser som arbetar i ärendet samt arbetar aktivt för att hitta den bästa lösningen i varje enskilt fall - åter till hemmet, vidare till eget boende eller till familjehem.
Vi söker dig som drivs av intresse för utvecklingsfrågor, kvalitetsarbete och enhetsövergripande arbetssätt och dig som gillar samarbete med olika parter, både internt och externt.
Din kompetens och erfarenhet
Vi ser att du har:
socionomexamen
erfarenhet av myndighetsutövning barn och unga samt erfarenhet av placeringar
B-körkort
goda kunskaper i MS Office
lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har:
erfarenhet av stöd och handledning till familjehem
BBIC
Signs of Safety
kunskaper i verksamhetssystemet Paraplyet
Du har en problemlösande analysförmåga och kan snabbt analysera situationer och är trygg i att fatta beslut. Du är tydlig i din skriftliga och verbala kommunikation. Du har ordning och struktur i ditt arbete samt mycket god samarbetsförmåga. Du är flexibel och uppskattar en arbetsmiljö som är omväxlande, där ingen dag är den andra lik.
Vi sätter stort värde i personlig lämplighet.
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Intervjuer sker löpande.
Innan anställningsavtal skrivs behöver du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.