Junior Business Controller med ansvar för en ny spännande affärsenhet

Junior Business Controller med ansvar för en ny spännande affärsenhet

Arbetsbeskrivning

Junior Business Controller med ansvar för en ny spännande affärsenhet inom Siemens!

Är du en nyfiken och analytisk person med ett skarpt öga för affärer och vill ta nästa steg i din karriär för att utvecklas inom ekonomi och controlling? Ser du en framtid och vill ha en karriär inom ett internationellt bolag, då kan tjänsten vara något för dig!

Vi på Siemens söker en junior business controller till vår nyförvärvade enhet, ett mjukvaruföretag inom virtuell utbildning. Affärsenheten, med global leverans, erbjuder tjänster och mjukvara för industrin med digitala utbildningar till operatörer Virtual Operator Training (VOT). Organisatoriskt ligger enheten inom Siemens Digital Industries som är en global och världsledande leverantör av digital transformation till industrin och som erbjuder en omfattande portfölj med integrerad maskinvara, programvara och teknikbaserade tjänster för tillverkningsföretag över hela världen. Därmed bidrar Siemens till ökad produktivitet i industrin genom mer flexibla och effektiva tillverkningsprocesser och minskad tidsåtgång mellan produktion och färdig produkt. Läs mer på www.siemens.se/industry.

Tjänsten är placerad i Göteborg alternativt i Solna med resdagar till Göteborg.

Utmaningen
I rollen som junior business controller arbetar du nära ansvarig för affärsenheten och ansvarar för samtliga ekonomiska processer där det också ingår ett nära samarbete med back-office funktioner. Du får även inblick i försäljnings- och marknadsrelaterat arbete. I ditt ansvarsområde är du med och styr och påverkar vår business t.ex. med hjälp av framtagna nyckeltal. Vidare redogör du för finansiella prognoser mot vårt huvudkontor i Tyskland och har löpande samarbete med Siemens huvudkontor i Solna där ekonomifunktionen finns. 

I rollen kommer du att:
•    Leverera månadsbokslut med tillhörande rapporter och analys
•    Ta fram budget, prognoser, kostnadsuppföljningar och ekonomiska analyser
•    Upprätta ekonomisk rapportering till ledning i Tyskland samt Sverige
•    Utveckla rapportering och nyckeltal
•    Fakturera samt boka inkommande fakturor
•    Se över finansiella affärsmodeller med leveranser globalt samt säkerställa att skatteregler efterföljs
•    Säkerställa att finansiella regler och riktlinjer följs för affärsenheten

Affärsenheten är ny inom Siemens (genom förvärv) vilket innebär en utmaning för rätt kandidat att ta sig an och säkerställa en korrekt implementering av de ekonomiska processerna för att skapa en smidig övergång. Vi står inför en tillväxtresa inom vilken du kommer att bli en viktig del för fortsatt framgång!

Vem är du?
Vi söker dig som är i början av din karriär och har en ekonomexamen från universitet eller högskola, där din examen inte är äldre än 5 år. Du bör ha några års arbetslivserfarenhet i en likvärdig roll. Du är en fena på Excel och vi ser det som ett plus att du har erfarenhet och kännedom om SAP eller likvärdigt rapporteringsverktyg. Det viktigaste för oss är att du har ett brinnande intresse för ekonomi och vill utvecklas i rollen!

Som person är du analytiskt lagd och förstår numeriska underlag. Du har ett stort driv, sätter upp egna mål för dig själv, tar egna initiativ och med nyfikenhet söker nya utmaningar i arbetet. I rollen ges det stort eget ansvar, vilket också innebär att du måste kunna arbeta självständigt och ta tag i de arbetsuppgifter som hamnar på ditt bord. Med din sociala förmåga har du även lätt för att knyta kontakter. Vidare har du kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift.

Om Siemens
På Siemens utvecklar vi teknologier som tar samhället till nästa nivå. Genom elektrifiering, digitalisering och automatisering förändrar vi livet på de platser där du bor och arbetar, energin som driver ditt hem och hur de produkter du gillar produceras. Att vara en del av Siemens innebär att lösa komplexa utmaningar varje dag. På Siemens är vi tänkare, drömmare och utförare. Därför anställer vi inte bara de som har spännande idéer utan också har modet att göra verklighet av dem. Vi har ett högt ställt mål inom hållbarhet, att bli klimatneutrala år 2030. Tillsammans är vi ca 350 000 personer i världen varav 4 200 i Sverige som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan bli en av dem. Vill du vara med på vår resa att bli digitaliseringens nummer ett? Se mer på Siemens.se

Tveka inte - ansök idag via siemens.se/jobb id no 222018, dock senast 15 oktober 2020. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Andreas Hillerström på tel: +46 (8) 728–1338 eller för frågor gällande rekryteringsprocessen vänliga kontakta rekryteringskonsult Lisa Lundeberg på tel. 070-728 13 72 alt lisa.lundeberg@siemens.com.

För kontakt med facklig representant maila Facket.se@siemens.com.
I denna rekrytering undanber vi oss alla samtal rörande annonsering och rekryteringsstöd.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avature

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Siemens
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2020
  • Ansök senast: 15 oktober 2020

Besöksadress

Johanneslundsvägen 12, Upplands Väsby
None

Postadress

Johanneslundsvägen 12
Upplands Väsby, 19461

Liknande jobb


C&A and Spare Parts Business Controller

C&A and Spare Parts Business Controller

23 december 2024

21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024