OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de närmaste åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och vi har höga krav konkurrenskraftiga digitala försäljningskanaler. Idag har SJs webbplats 2.1 miljoner besökare per månad och över 700 000 använder mobilappen varje vecka! Under 2018 vann sj.se pris för bästa siten i Sverige av IDG vilket vi förstås är stolta över.
Om tjänsten
Som Junior Enterprise Architect kommer du ingå i enheten IT Kund och Affär som ansvarar för SJs digitala externa försäljningskanaler, Lojalitets- och Marknadssystemen samt SJs bokningssystem. I rollen arbetar du med arkitekturfrågor och deltar aktivt i arbetet med att utforma och facilitera SJs målarkitektur inom våra kundvända kanaler.
I tjänsten som Junior Enterprise Architect har du stort fokus på att:
* Tillsammans med verksamhet, utvecklare och arkitektkollegor facilitera och designa det kommande systemlandskapet och sätta målarkitektur
* Ta fram förklarande underlag för komplexa lösningar/utmaningar för kommunikation till verksamhetsrepresentanter, chefer samt utvecklingsteam
* Kommunicera och skapa goda relationer och bra samarbeten kring arkitekturfrågor i en komplex miljö.
Tjänsten innebär också att du kommer få möjlighet att jobba med ett av SJs större initiativ där vi planerar att ersätta nuvarande bokningssystem samt även nyutveckla våra digitala försäljningskanaler under de kommande åren. Utvecklingen kommer göras på en modern molnplattform och med moderna tekniker.
För att få en sammanhållen arkitektur inom samtliga domäner inom SJ så finns ett virtuellt team där samtliga Enterprisearkitekter ingår och som tillsammans ansvarar för alla IT-arkitekturrelaterade frågeställningar. Detta görs genom ett proaktivt och inkluderande arkitekturarbete vilket bl.a. innebär att driva målarkitekturutveckling för SJs hela IT-landskap i tätt samarbete med resten av verksamheten. Målarkitekturarbete bedrivs med fokus på samverkan och förankring och involverar både interna och externa parter.
Vi ser att i framtiden kommer mycket förändras och vi vill skapa arbetssätt och en kultur där vi är en organisation som på ett snabbt och agilt arbetssätt kan anpassa oss utifrån våra kunders behov. Därför ser vi gärna att du gillar förändring.
Om dig
Vi söker dig som är ny till arkitektrollen men med erfarenhet av systemutveckling. Vi ser gärna att vi du har bakgrund i agilt arbete/DevOps och systemutveckling inom komplexa miljöer. Har du erfarenheter från CRM och MarTech-system är det positivt liksom om du har erfarenhet av IT-lösningar för trafikinformation. Du är troligtvis civilingenjör eller har motsvarande utbildning. Vi räknar inte med att du är självgående i rollen från början utan du får möjlighet att läras upp av seniora arkitekter och använda dina kunskaper och erfarenheter från högskola och tidigare arbete.
För att lyckas i rollen krävs att du är nyfiken, driven och teknikintresserad. Du trivs att arbeta i gränslandet mellan IT och affärsverksamhet och är en positiv lagspelare som är starkt samarbetsorienterad och prestigelös. Då gränsytorna i rollen är många - både inom IT och verksamhet, men också externa organisationer som vi delar information med - krävs att du har en hög kommunikativ förmåga och kan anpassa din kommunikation till olika mottagare. Vi förväntar oss att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, anki.snis@se.experis.com. Välkommen med din ansökan!
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi på uppdrag av nationella och regionala trafikmyndigheter. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1100 avgångar från 275 stationer. SJs tågtrafik i egen regi kännetecknas av längre resor med snabb- och nattågstrafik samt regional tågtrafik mellan större städer i Sverige och huvudstäderna i Skandinavien. Den upphandlade trafiken kännetecknas av kortare tågresor mellan arbete, studier och boende inom ett län eller region. SJ är en del av lösningen för att Sveriges klimatmål ska nås. Vi möjliggör för många människor att välja tåg, det mest hållbara resesättet på längre sträckor. SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten med uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. Läs mer på www.sj.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringsadministrationen SJ
Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177