OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu it-arkivarie för visstidsanställning vid sektionen för informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till rättsutvecklingen, ökar tryggheten och minskar brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen ansvarar för polisens informationsförvaltning, rättslig styrning och stöd samt förvaltningsrätt. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Som it-arkivarie bidrar du till att utveckla och möjliggöra polisens uppdrag genom att säkerställa en korrekt och effektiv informationshantering i verksamhetsprocesser och it-system. Du är verksam vid sektionen för informationsförvaltning och är en av polisens specialister inom arkivering, dokumenthantering, gallring och bevarande av digital information.
Arbetsuppgifter
Är du nyfiken på att jobba som it-arkivarie? Nu har du möjlighet att söka en tjänst som junior it-arkivarie på Sveriges största myndighet. Under anställningen kommer du, under handledning, att få möjlighet att utvecklas i rollen som it-arkivarie.
I arbetet som it-arkivarie kommer du att vara med och utveckla Polismyndighetens informationshantering och arkivverksamhet. Du kommer att fokusera på hantering av polisens digitala information och e-arkiv. Arbetsuppgifterna är varierade. Du får möjlighet att växa och utvecklas i din roll genom att ingå i ett team av erfarna it-arkivarier och samarbeta med uppdragsledare, verksamhetsutvecklare, processledare och jurister. Du får t.ex. delta med din specialistkompetens i utveckling av it-system och verksamhetsprocesser, göra utredningar och analyser inom arkivområdet, delta i projekt och uppdrag och vara med och ansluta it-system till e-arkivet.
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkiv-/informationsvetenskap
God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
God förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Det är meriterande med:
Akademisk examen med arkivvetenskap (eller motsv.) på grundnivå eller avancerad nivå
Erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig sektor
Erfarenhet av arbete som arkivarie med digital informationshantering
Erfarenhet av att arbeta med e-arkiv
Erfarenhet av att ställa krav på informationshantering vid it-/och verksamhetsutveckling
Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar eller motsvarande analyser av informationshantering
Personliga egenskaper
I rollen som it-arkivarie ingår att analysera, kravställa och värdera information i en komplex och omfattande organisation. Därför är det viktigt med god analytisk förmåga, ansvarstagande och förmåga att arbeta självständigt. Eftersom du ingår i ett team och samverkar med många olika yrkesgrupper i myndigheten är samarbetsförmåga och kommunikation av stor vikt. För att lyckas i rollen behöver du också vara inriktad på att leverera resultat med god kvalitet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta processledare för E-arkiv:
Karin Wåhlberg, karin.wahlberg@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta gärna ansvarig HR-konsult:
Kimberly Uvelid, kimberly.uvelid@polisen.se
Vid övriga frågor kan du kontakta rekryterande chef:
Anders Malmström, Anders.malmstrom@polisen.se
Fackliga företrädare:
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37
Övrig information:
Anställningsform: Visstidsanställning tom mars 2024
Arbetsort: Kungsholmen, Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie, Rättsavdelningen, Informationsförvaltning, Information och e-förvaltning 3
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se, senast onsdag den 15 maj 2023 Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A234.508/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A234.508/2023 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!