OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolinspektionen arbetar med tillsyn och kvalitetsgranskning, handlägger anmälningar och prövar tillstånd för fristående skolor. Skolinspektionen är även värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolväsendets område. Vid Skolinspektionen finns ett kansli som utför administrativa och handläggande uppgifter åt Skolväsendets överklagandenämnd.
Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen som finns vid huvudkontoret i Stockholm. På kansliet arbetar idag en kanslichef, sex jurister och en administratör. Vi söker nu en junior jurist till kansliet till en visstidsanställning. Den här tjänsten passar därmed dig som befinner dig i början av din juristkarriär. Tillträde omgående.
Arbetsuppgifter
I din tjänst vid kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd arbetar du i huvudsak med att hjälpa till med att bereda inkomna ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår att du handlägger inkomna ärenden, upprättar förslag till beslut i vissa typer av ärenden, genomför utlämnande av allmän handling samt en del administrativa uppgifter såsom diarieföring. Andra administrativa uppgifter kan bli aktuella. I arbetsuppgifterna ingår också att besvara allmänhetens frågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som nyligen har tagit juristexamen och befinner dig i början av din juristkarriär.
Vidare har du
• god analytisk förmåga, är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad
• lätt för att arbeta självständigt och med kollegor
• mycket god kommunikativ förmåga (både muntlig och skriftlig framställning)
• förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo
Dina personliga egenskaper kommer att tillmätas stor vikt.
Tjänsten
Vi efterlyser ett vikariat fram till den 31 oktober, 2021. Omfattningen är heltid. Tillträde så fort som möjligt enligt överenskommelse.
Ansökan
Klicka på ansök nedan, bifoga ett personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast den 10 februari, 2021, (dnr 2021:601).
Frågor
Kontaktpersoner
Kontaktperson gällande frågor om tjänsten är tf kanslichef Nicole Gazett tfn 08-586 081 21. Har du frågor om rekryteringsprocessen kan du kontakta HR-partner Marjut Thelin tfn 08-586 083 43.
Fackliga företrädare är Anna Kjellberg (SACO-S) och Mattias Friström (OFR). Båda nås via växeln 08-586 080 00.
Övrigt
De som kallas till intervju kommer även att få genomföra ett arbetsprov.
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.