OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Lockas du av att arbeta i en kommersiell och internationell miljö, har strategisk och analytisk förmåga samt ett tekniskt intresse och förståelse? Vi befinner oss just nu i en spännande fas med många produkt-utvecklingsprojekt, särskilt inom elektrifiering. Till vår inköpsgrupp för smidesartiklar söker vi nu en Junior Inköpare, som vill vara en del av Scanias arbete med att leverera hållbara transportlösningar.
Vilka är vi?
Vi är ett mångfacetterat team bestående av tio medlemmar med en blandning av ålder, kön och nationaliteter. Vi har alla våra egna ansvarsområden, men är stolta över att stötta varandra och dela erfarenheter för att hitta de bästa lösningarna. Vi jobbar tillsammans för att skapa ett klimat där kompetens, såväl som åsikter, öppet delas och respekteras, samtidigt som vi strävar efter att ha roligt på jobbet.
Vad erbjuder vi dig?
Scanias företagskultur präglas av respekt för individen, ständiga förbättringar och att sätta kunden i första rummet. Medarbetarna är vår viktigaste resurs och därför satsar vi på att utbilda och utveckla våra medarbetare.
Att arbeta som junior inköpare ger dig en väldigt bra möjlighet att få en känsla för och inblick i inköpsjobbet och det området vi arbetar inom. I din roll kommer du att:
• Ansvara för prototypinköp, där du hanterar offertförfrågningar och förhandling, samt följer upp att artiklar levereras i tid och till rätt kvalitet.
• Representera Scania gentemot våra leverantörer, samtidigt som du har många interna kontaktpunkter, både inom inköp men även mot andra interna funktioner som R&D och produktion.
• Hantera en del administrativa uppgifter i våra upphandlingsprocesser för serieartiklar, där du jobbar tätt tillsammans med kollegor för att säkra delar av inköps leveranser i Scanias utvecklingsprojekt.
En av dina närmaste kollegor kommer att utses till handledare för att se till att du får en så bra start som möjligt i ditt nya arbete och knyter nödvändiga kontakter.
Hela teamet finns och arbetar från Scanias inköpskontor i Södertälje. I de moderna kontorslandskapen kan du arbeta i olika områden beroende på uppgift; det finns traditionella skrivbordsplatser, men även projektytor, tysta rum och en lounge där du kan njuta av en kopp kaffe med dina kollegor under ett möte eller en paus. Det finns också en flexibilitet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan.
Vem är du?
Vi söker dig som är nyutexaminerad högskole- eller civilingenjör med ett starkt intresse för teknik och att göra bra affärer. Alternativ har du redan relevant erfarenhet från Scania eller liknande tjänster på andra företag och ser detta jobb som nästa steg i din karriär.
För att vara framgångsrik i rollen krävs det att du är resultatinriktad, analytisk och har förmåga att driva flera uppdrag parallellt på ett strukturerat sätt. Du har förmåga att jobba långsiktigt och proaktivt för att kunna förbättra och effektivisera vår verksamhet och för att på bästa sätt kunna stötta kollegor. Du trivs med att ta initiativ, arbeta självständigt och utveckla den roll du befinner dig i. Du har också ett kommersiellt driv och intresse och förstår kopplingen mellan teknik och ekonomi. Som person är du positiv och bidrar till god laganda i de grupper du arbetar i, även om arbetstempot ibland är högt.
Då rollen innebär ett stort internationellt nätverk och en del resor är avancerad nivå i engelska i skrift och tal obligatoriskt och goda kunskaper i svenska är meriterande.
För mer information
Kontakta Jill Ahlberg, Head of Project Purchasing Forgings på +46 (0)8 - 553 700 61 eller jill.ahlberg@scania.com.
Bra för dig att veta om rekryteringsprocessen
Urval, intervjuer och tester kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen, så vänligen skicka in din ansökan, inklusive CV och personligt brev redan idag, men senast 2022-11-11.