OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dina Försäkring AB söker en Junior Risk Manager
Vi söker nu en junior medarbetare till vår Riskhanteringsfunktion där du blir en del av Dina Försäkring ABs serviceorganisation.
Ditt arbetsområde kommer vara brett och du får i rollen ett stort kontaktnät samt en nära dialog med verksamheten.
Dina Försäkringar är en grupp lokalt förankrade, kundägda försäkringsbolag med 250 års historia. Hos oss är beslutsvägarna korta, utvecklingstakten hög och möjligheterna att påverka stora. Vår vision är att ge hela Sverige trygghet i vardagen och mod att investera i en hållbar framtid. Det gör vi genom att förstå kundernas vardag, tänka nytt, vara nära och finnas till för våra kunder när de behöver oss. Och det uppskattas. För tredje året i rad har vi branschens nöjdaste kunder i flera kategorier enligt Svenskt Kvalitetsindex och vår Mäklardisk har fått utmärkelser för bland annat bästa service. Vårt engagemang i lokalsamhället är stort och vi stöttar föreningar, kulturevenemang och skadeförebyggande insatser över hela landet.
Dina Försäkringar är ett progressivt försäkringsbolag med stora ambitioner där vi alltid sätter kunden först. Vi är inne i en stark tillväxtfas som präglas av utveckling och förändringar. För att säkerställa en god riskhantering, regelefterlevnad, intern styrning och kontroll har Dina Försäkringar sina kontrollfunktioner samlade inom Dina Försäkring AB. Kontrollfunktionerna arbetar både för Dina Försäkring AB och på uppdrag av de lokala Dinabolagen.
Om rollen
Riskhanteringsfunktionen ska kontrollera verksamhetens risker och utgöra ett stöd för styrelse, VD och övriga i ledningen i dess arbete med att säkerställa en god riskhantering. I rollen arbetar du med såväl Dina Försäkring AB som alla övriga bolag inom Dina Federationen vad gäller riskhanteringsfrågor.
Du kommer bidra i arbetet med att bedöma och säkerställa effektiviteten och ändamålsenligheten i riskhanteringssystemet. Riskhanteringsfunktionen arbetar med ständiga förbättringar i riskhanteringssystemet.
Rollen erbjuder en möjlighet att fördjupa och utveckla din kunskap inom riskhantering genom analys av samtliga riskområden samtidigt som du får möjlighet att arbeta med riskhantering från ett helhetsperspektiv för flera bolag inom federationen.
Arbetsuppgifterna består bland annat av att:
- Identifiera, bedöma och värdera företagets risker samt genomföra kontroller
- Ge råd och stöd till verksamheten, Vd och styrelser i deras arbete med hantering av risker
- Bistå i att utvärdera företagets riskhanteringssystem och proaktivt föreslå förbättringar
- Medverka vid framtagning av rapportering angående risker till styrelsen och Vd. Vid behov till andra delar verksamheten.
- Bistå vid utbildning i riskrelaterade frågor till styrelse, Vd och verksamhet
- Genomföra presentationer angående riskrelaterade ämnen
Vem söker vi?
Vi söker dig som har något eller några års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från en Riskhanteringsfunktion på ett försäkringsbolag och/eller annat finansiellt institut. För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara duktig på att skapa, bygga och upprätthålla varaktiga relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi tror att du arbetar proaktivt med i riskfrågor och har hög integritet som du kan kombinera med ett pragmatiskt förhållningssätt.
Vi vill att du ska ha en ekonomi-, matematik- eller motsvarande utbildning från universitet eller teknisk högskola.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om rollen eller processen är du välkommen att kontakta stabschef Jonas Ekstam på tel 070-3059210 eller Ansvarig Riskhanteringsfunktionen Per-Ola Jeppsson tel 08-518 037 53.
Facklig representant för Forena är Sammy Bergman, tel 08-518 038 27.
Välkommen med din ansökan!
Låter detta intressant? Tveka inte att skicka in en ansökan! Eftersom vi jobbar med ett löpande urval ber vi dig skicka in din ansökan så snart som möjligt, men absolut senast den 14 augusti. Vi uppmuntrar och ser gärna sökanden som bidrar till en mångfald inom vår organisation.