Junior software asset manager

Junior software asset manager

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och ta Säkerhetspolisens licenshantering till en ny nivå. Vår målsättning är att bygga en spetsorganisation kring licenshantering som kan verka inom den utmanande miljö Säkerhetspolisen utgör. Vill du dessutom ingå i ett team med stort engagemang, mycket arbetsglädje och som har högt förtroende och tillit till varandra, då ska du söka tjänsten som junior software asset manager hos oss.
Det här är ditt uppdrag
Ansvar och arbetsuppgifter:
Agera som stöd och rådgivare avseende Licenser och licenshantering
Säkerställa och kartlägga ägandeskap för system, applikationer, licenser och avtal
Säkerställa att licensinköp och förnyelser sker i god tid och på rätt sätt
Stötta inköpsfunktionen vid offert- samt prisförfrågningar till leverantörer och tillverkare
Identifiera besparingspotential och exponera risker vid programvaruhantering

Du kommer att samarbeta nära hardware asset manager och produktägare, men har också med övriga medarbetare på IT- och teknikavdelningen, inköpsfunktionen och jurister. Tillsammans arbetar vi för en ändamålsenlig IT-miljö för alla våra medarbetare med stort fokus på säkerhet och compliance.
Resor i tjänsten kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Vana att dokumentera i olika system och ta fram beskrivningar och processer
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både i tal och skrift.

Utöver detta är det meriterande om du har erfarenhet från någon/några av följande områden:
Grundläggande förståelse för licensmodeller och upphandling, eller tidigare jobbat inom it-inriktad serviceorganisation
Erfarenhet inom ITAM, SAM, HAM eller motsvarande
Eftergymnasial utbildning eller högskoleexamen inom IT/Teknik
B-körkort

Det här är kollegan vi söker
Som person behöver du vara lösningsorienterad och du trivs när det händer saker. Du kan arbeta självständigt, tar egna initiativ samt har förmåga att se möjligheter snarare än hinder. Då arbetet innebär en del administrativa uppgifter behöver du vara noggrann och strukturerad. I det dagliga arbetet kommer du ha många kontaktytor inom verksamheten, därför är det viktigt att du har god förmåga att bygga sociala nätverk och skapa ett gott samarbetsklimat. Vidare är du lyhörd och flexibel och du kan snabbt ställa om utifrån förändrade förutsättningar, förväntningar och behov.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati och våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som det ser ut vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, däribland Software asset managers. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.
Anställningsvillkor och krav
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 77 48. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2023-03-12.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Säkerhetspolisen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2023
  • Ansök senast: 12 mars 2023

Besöksadress

Bolstomtavägen 2
None

Postadress

Box 12312, 10228 Stockholm
STOCKHOLM, 10228

Liknande jobb


6 september 2024

Quality Manager

Quality Manager

5 september 2024

Project Manager

Project Manager

5 september 2024

Sales Director

Sales Director

4 september 2024