OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du få IT-hjulen att snurra i finansmarknadens centrum? Är du en IT tekniker som lockas av att jobba med utmanande arbetsuppgifter och teknik i framkant i en viktig samhällsfunktion för Sverige?
Riksgälden
Riksgälden har ett viktigt uppdrag att säkerställa att statens finanser hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. I vårt uppdrag ingår bland annat att vara statens internbank, förvalta och finansiera statsskulden, ge statliga garantier och lån och hantera statligt stöd till banker och andra kreditinstitut. Vi arbetar med avancerade lösningar och samverkar med många externa aktörer, så som andra finansiella institut. Det ställer krav på en IT miljö som är säker, flexibel och effektiv.
Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt.
Riksgäldens IT-avdelning består av fyra enheter: IT Infrastruktur, IT Service, IT Utveckling, IT Stab och består av totalt cirka 55 medarbetare. Arbetet sker i mindre verksamhets- och enhetsöverskridande team där kunskapsnivån är hög, beslut fattas snabbt och varje individ är viktig.
Här erbjuds en arbetsplats där egna initiativ och idéer uppmuntras med en stark betoning på samarbete inom och mellan teamen. Möjligheten att påverka är stor och kraven på kvalitet genomgående, samtidigt som balansen mellan privatliv och arbetliv är viktig för individens välmående.
Tjänsten
I rollen som supporttekniker arbetar du med att ge första linjes it-support till Riksgäldens medarbetare. Arbetet utförs med hög servicenivå där du löser ärenden och problem själv eller med stöd av kollegorna. I arbetet ingår också installation och konfiguration av datorer, användarkonton och telefoni för nyanställda samt operativt med hårdvara. Vidare ingår att hantera ärenden via Riksgäldens ärendehanteringssystem, mail och telefon, samt även direktkontakt med våra användare. Skriva instruktioner och guider till användarna ingår också i arbetet.
Som helpdesktekniker är du IT-avdelningens ansikte ut mot affärsverksamheten och Riksgäldens användare, vilket ställer krav på god kommunikation, noggrannhet och känsla för service.
Tjänsten är en visstidsanställning fram till årsskiftet.
Helpdeskfunktionen är bemannad mellan kl 07:30 och 17.00 vardagar, vilket innebär viss schemaläggning förekommer.
Kompetensprofil och personliga egenskaper
Vi söker dig som har som kanske ännu inte kommit in på arbetsmarknaden men som har IT kunskaper från t.ex. gymnasieutbildning och ett brinnande intresse för teknik och att ge hög service.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vilket innebär att du är stresstålig och benägen att ge service i världsklass. Du är även respektfull i både relationer och sätt att kommunicera samt att du kan anpassa dig till målgruppens behov. Du arbetar lika bra i team som individuellt och har en god social och kommunikativ förmåga.
Du ska vara mycket bra på svenska och behärska engelska i tal och skrift.
Då allt arbete inom myndigheten sker med beaktan av risk är det viktigt att du är säkerhetsmedveten och själv har integritet. Riksgälden är en statlig myndighet och det är därför av stor vikt att du har ett etiskt förhållningssätt med en hög etisk och moralisk kompass.
Övrig information
Välkommen med din ansökan med CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg via www.riksgalden.se/jobb, senast den 17 april 2022. Ange referens 2022/331. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden.
För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Helena Tillvén, enhetschef IT Service, tfn 0701-871038. Fackliga representanter är: Ellen Karlberg, Saco-S och Lena Niklasson, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.
Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.
Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51