Junior Upphandlare

Junior Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Ahhh… doften av nybakat! Nu söker SMHI en upphandlare i startgroparna, som nyligen har eller snart ska påbörja sitt yrkesliv som upphandlare. SMHI är beroende av kvalificerat stöd i inköp, en avgörande pusselbit i vårt viktiga arbete inom väder, vatten och klimat. Kom och gör skillnad tillsammans med oss!

Enheten Inköp och service är del av den centraliserade avdelningen Lednings- och verksamhetsstöd som har till uppgift att stödja, utveckla och samordna hela SMHIs verksamhet utifrån ett organisationsövergripande perspektiv. Utöver expertis inom inköp samlar avdelningen kompetens inom ekonomi, juridik, kommunikation, personal och samordning. Som upphandlare på SMHI blir du del av ett team bestående av sex andra kunniga och engagerade kollegor.

Genom expertkompetens är inköpsverksamhetens uppdrag att säkerställa att SMHIs inköp sker i enlighet med gällande regler. Vi arbetar på ett strategiskt och affärsmässigt sätt utifrån verksamhetens behov och krav och utgör därigenom ett viktigt stöd för övrig verksamhet på SMHI. Vi uppnår affärsmässighet, verksamhetsnytta och effektivitet genom att förvalta och utveckla processer, ta fram mål och strategier inför anskaffningar, genomföra förstudier och marknadsundersökningar, driva inköpsprojekt från start till mål samt arbeta med avtalsförvaltning och uppföljning. Vi sitter i ett avskilt men öppet landskap och sätter stort värde på att vara tillgängliga för varandra i dialog, stöd och gemenskap.

Om tjänsten

Arbetet består av att genomföra upphandlingar enligt LOU, avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning samt direktupphandlingar. Som ny i rollen får du bra hjälp och stöd hos dina kollegor. Men på sikt vill vi att du mer självständigt planerar, leder och genomför inköp från behovsanalys till avtalstecknande och leverantörs- och avtalsuppföljning. Väl i rollen hanterar du flera projekt i olika faser samtidigt, uppdrag som genomförs tillsammans med olika beställare från olika delar av SMHI där vana och kompetens inom inköp varierar.  Det innebär att övergripande samla behov, stötta och driva främst det operativa inköpsarbetet samt verka för ett gott samarbete gentemot SMHIs övriga verksamhet.  

Om dig

SMHI söker dig som har eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik. Du har god datorvana och behärskar Office-paketet. Du talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska.

Vi ser gärna att du genom arbete eller praktik har erfarenhet av:


• Inköp inom offentlig verksamhet. 
• Upphandling, direktupphandling, avrop och/eller förnyad konkurrensutsättning.
• Strategiskt inköp/kategoristyrning.
• Avtalsförvaltning.
• Elektroniskt upphandlingsverktyg.
• E-handel.

Dina personliga egenskaper och förmågor är viktiga för att trivas och lyckas i rollen som upphandlare. Som ”motor” och stöd för verksamheten i inköp behöver du ha förmåga att ta initiativ och driva arbetet framåt. Utifrån upphandlingsprocessen och verksamhetens behov behöver du själv och i dialog med andra kunna identifiera, prioritera och genomföra uppgifter på ett strukturerat sätt. Arbetet innebär samarbete inom både gruppen, gentemot verksamheten och med externa parter vilket ställer krav på ett undersökande och konstruktivt förhållningssätt och kommunikativ förmåga. Du förstår värdet och vikten av affärsmässiga principer och kan bidra till och stödja verksamheten att hitta kostnadseffektiva lösningar.

Att vara ny i rollen och på SMHI ställer också krav på att vara prestigelös och lyhörd. Du måste själv kunna be om hjälp och vägledning när det behövs för att uppnå effektivitet och kvalitet i arbetet. Din personliga utveckling gynnar både dig och SMHI, därför är det viktigt att du är nyfiken och villig att lära dig och fortsätta utvecklas i din expertkompetens likväl som i dina förmågor.

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Placeringsort: Placering är på vårt kontor i Norrköping, en majoritet av din arbetstid är på kontoret och du har möjlighet att arbeta från annan plats när det passar verksamheten.

Sista ansökningsdag: 2024-04-07

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SMHI
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2024
  • Ansök senast: 7 april 2024

Besöksadress

Folkborgsvägen 1
None

Postadress

None
NORRKÖPING, 60176

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024