OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Tekniska förvaltningen rekryterar nu en junior upphandlare för att stärka vår upphandling- och avtalsuppföljningsenhet. Är du vår nya kollega?
Om oss
På Tekniska förvaltningen ansvarar vi för planering och skötsel av stadsmiljön, förvaltning av stadens fastigheter samt trafik- och renhållningsfrågor. Hos oss har vi en ledningsstab, stadsmiljöavdelning, VA- och avfallsavdelning samt fastighetsavdelning med sammanlagt 42 tillsvidareanställda. I rollen som junior upphandlare kommer du att tillhöra ledningsstaben där vi är 14 anställda. Du kommer att tillhöra vår enhet för upphandling- och avtalsuppföljning där dina närmaste kollegor blir tre upphandlare och två avtalscontrollers och du rapporterar till stabschef. Vi sitter på ljusa kontor i Solna stadshus, Solna centrum, med närhet till kommunikation, restauranger och butiker.
Vad innebär arbetet
Som junior upphandlare på tekniska förvaltningen ansvarar du främst för direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom entreprenadområdet men du kommer även få
göra upphandlingar av varor och tjänster. När upphandlingen är klar bidrar du till implementeringen av avtalet i verksamheten. Staden har utvecklade policys, riktlinjer, anvisningar, processtöd och mallar för både upphandling, entreprenörsstyrning och avtalsuppföljning. Du utgår från de styrande dokumenten och använder processtöd och mallar i det dagliga arbetet.
Du är ansvarig och agerar projektledare för processen från behovsanalys till det att avtal sluts. Utöver detta ger du också råd och stöd i inköpsfrågor och avtal. Du har nära samarbete med dina kollegor inom såväl tekniska förvaltningen som hela Solna stad samt våra bolag under processens gång. Som junior upphandlare är din funktion att utgöra stöd för förvaltningens verksamhetsansvariga och medverka vid avtalsuppföljning.
Vårt erbjudande
Hos oss erbjuds du en möjlighet att jobba upp din erfarenhet inom teknisk verksamhet i en effektiv kommunal organisation där du jobbar nära dina beställare samt med stadens centrala upphandlingsenhet. Här får du chansen att utvecklas och växa in i rollen som upphandlare och lära dig mer kring upphandlingslagstiftningen och entreprenadjuridiken. Du kommer tillsammans med dina kollegor att optimera upphandlingsprocessen och dess styrande dokument. Vidare ingår staden i Norrorts förenade inköpare (NOFI) där du får goda möjligheter till erfarenhetsutbyte med andra kommuner i närområdet.
Utöver detta har vi i Solna stad semesterväxling, pensionsavsättning och arbetar för en god balans mellan arbete och fritid.
Vem är du?
Du är utbildad ekonom, ingenjör, eller har motsvarande utbildning tex inom upphandling eller inköp. Du har god kunskap om offentlig upphandling. Vi ser gärna att du har erfarenhet av upphandling exempelvis från studierna i form av examensarbete, internship, LiA. Om du har kunskap om de allmänna bestämmelserna inom byggbranschen ser vi det som meriterande men inget krav. Vidare är det meriterande om du har arbetat med upphandling i offentlig sektor. Du kan vara ny i din karriär eller har arbetat i ett antal år, för oss är din ansökan minst lika relevant oavsett!
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper för tjänsten och att du vill växa tillsammans med oss här i Solna. För att lyckas i rollen som upphandlare är det viktigt att du har ett stort intresse för upphandling, utveckling och förändring. Du tar egna initiativ, söker information och sätter dig in i tjänsten/det område som ska upphandlas.
Vidare är du ekonomiskt medveten, ansvarsfull och omdömesgill. Du är van vid att arbeta metodiskt och strukturerat mot tydliga deadlines. För tjänsten krävs också att du behärskar Officepaketet. Vi ser att du har god digital kompetens, gärna med erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg och kunskaper i upphandlingsverktyget. Du behärskar svenska språket väl i tal och skrift.
Mer information
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen med ditt CV senast 2021-05-30.
För frågor är du välkommen att kontakta Catarina Ericsson, förvaltningschef, på catarina.ericsson@solna.se
Facklig företrädare
Nikolaos Dimitriadis, Vision, 08-746 20 02
Johan Ericson, Naturvetarna, 08-746 12 13
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Tekniska förvaltningen i Solna stad har en viktig roll i stadens utveckling. Vi erbjuder solnaborna en ren, trygg och välfungerande stadsmiljö och förser stadens verksamheter med ändamålsenliga och effektiva lokaler. Stadsmiljöavdelningen ansvarar för stadens gator, trafik, parker samt renhållning och avfall. Fastighetsavdelningen förvaltar och genomför investeringar i stadens fastigheter och samverkar med andra förvaltningar vid om- och nybyggnationer.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.