OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM2023-674
Till enheten för it-utveckling på Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm söker vi en juridisk informationssamordnare. Här arbetar både tekniker, projektledare och jurister. Vi har alla olika arbetsuppgifter men jobbar tillsammans i utvecklingsgrupper under pågående projekt. Ditt arbete är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ha flera arbetsuppgifter men kärnuppgiften är att administrera och uppdatera den databas med juridiska information som Åklagarmyndigheten förvaltar men som delas av flera myndigheter i rättskedjan. Du är också föredragande, sammankallande och sekreterare i det myndighetsgemensamma råd som finns inrättat för förvaltning av informationen.
En annan av dina huvuduppgifter är att förvalta myndighetens mallsamling. Mallsamlingen används av åklagarna i deras lagföringsarbete, ex. omfattas mallar för gärningsbeskrivningar och andra yrkanden. I den här delen samarbetar du dels med åklagare på enheten och dels med myndighetens mallråd som också är de som beslutar om mallarna. Även i mallrådet är du föredragande, sammankallande och sekreterare.
I arbetet ingår bl.a. att:
- bevaka och implementera ny strafflagstiftning i Åklagarmyndighetens it-system
- justera befintlig lagstiftning i databasen vid lagändringar
- förvalta och utveckla de gärningsbeskrivningsmallar som åklagarna använder i sina stämningsansökningar och strafförelägganden
- bereda och skriva förslag till nya och uppdaterade gärningsbeskrivningsmallar och justera dessa i it-systemet
- samarbeta och kommunicera med företrädare från andra myndigheter
- agera som sammankallade och protokollförare i Åklagarmyndighetens mallråd samt i JIF-förvaltningsrådet där företrädare från flera andra myndigheter deltar
Även andra uppgifter kan förekomma i mån av tid så som exempelvis att stötta våra projektledare och it-ledningen eller att delta i vår testverksamhet.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska ha:
tvåårig paralegalutbildning eller annan utbildning eller erfarenhet som Åklagarmyndigheten bedömer likvärdig,
ha erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg,
mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet och/eller har tidigare erfarenheter av att arbeta med straffrätt.
Du ska även vara:
noggrann och strukturerad
kommunikativ och ha lätt för att samarbeta
serviceinriktad, gilla att skapa goda arbetsrelationer och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
ansvarstagande och tycka om att arbeta självständigt
strukturerad samt ha förmågan att prioritera och kunna arbeta uthålligt och effektivt
bekväm med att ta egna initiativ och ha god självkännedom
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
Tjänsten är förlagd till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm men vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!