OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Konsumentverket ger genom tjänsterna Hallå konsument och ECC Sverige stöd till konsumenter via telefon, e-post, chatt och frågeforum på webben. De båda tjänsterna samarbetar tätt men har olika uppdrag. ECC Sverige fokuserar på att ge juridisk rådgivning och hjälpa till med medling när det gäller gränsöverskridande handel. Hallå konsument ger oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.
ECC Sverige är en del av nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som består av ECC-kontor i 29 länder, ett i varje EU-land samt Norge och Island. Nätverket har ett nära samarbete och fungerar även som medlare mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel. Läs gärna mer om oss på vår webbplats www.eccsverige.se
Mer information om det europeiska nätverket hittar du på www.eccnet.eu
Om jobbet
På ECC Sverige besvarar du konsumentfrågor och handlägger ärenden. Arbetet innebär att dagligen ha kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa. Andra arbetsuppgifter är att hålla föredrag, sammanställa statistik, skriva rapporter, ha kontakt med media och andra myndigheter samt delta i projekt inom det europeiska nätverket. Tjänsteresor inom och utanför Sverige ingår i arbetet.
Din profil
Du har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik. Har du erfarenhet av arbete inom det konsumenträttsliga området är det meriterande. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Engelska är arbetsspråk inom det europeiska nätverk som ECC Sverige ingår i. Studier eller arbete utomlands samt erfarenhet av rådgivning till konsument och ärendehandläggning är meriterande.
Du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna och har en utpräglad servicekänsla. Din samarbetsförmåga är mycket god liksom din förmåga att arbeta självständigt. Du uppskattar en verksamhet där det är full fart och händer mycket, har lätt för att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och har förmåga att fatta snabba beslut. Din kommunikationsförmåga är mycket god liksom din förmåga att representera verksamheten i externa sammanhang. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke.
Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.
Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Karlstad.
Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av chef för ECC Sverige Anna Ekegren. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Hult för Saco–S föreningen vid Konsumentverket.
Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/4.
Senast den 8 mars 2022vill vi ha din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Cecilia Tisell
Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00