OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hotellvistelsen blev inte som förväntat, resan ställdes plötsligt in eller så kom aldrig den där varan som beställdes på nätet från ett annat land. Hos oss på Konsumentverket får du möjlighet att vägleda rätt i svåra situationer och bidra till att göra skillnad för Sveriges konsumenter. Konsumentverket ger genom tjänsterna ECC Sverige och Hallå konsument stöd till konsumenter. De båda verksamheterna har olika uppdrag men samarbetar tätt. ECC Sverige fokuserar på att ge juridisk rådgivning och hjälper till med medling när det gäller gränsöverskridande handel inom EU. Hallå konsument ger oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.
ECC Sverige är en del av nätverket European Consumer Centres Network (ECC-Net) som består av ECC-kontor i 29 länder, ett i varje EU-land samt Norge, Storbritannien och Island. Nätverket har ett nära samarbete och fungerar även som medlare mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel.
Läs gärna mer om oss på vår webbplats www.eccsverige.se
Mer information om det europeiska nätverket hittar du på www.eccnet.eu
Om jobbet
ECC Sverige söker förstärkning under sommaren 2023. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med rådgivning till konsumenter utifrån lämplig lagstiftning, främst skriftligen men även ibland via telefon. I arbetet ingår även medlingsförfaranden och du kommer att handlägga ärenden och ha daglig kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa.
Din profil
Du är i slutet av eller har avslutat en relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik. Erfarenhet av administrativt arbete och ärendehandläggning är meriterande. Det är bra om du har grundläggande kunskap om konsumenträtt. Engelska är arbetsspråket inom det europeiska nätverk som ECC Sverige ingår i. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.
Du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna och har en utpräglad servicekänsla. Din samarbetsförmåga är god liksom din förmåga att arbeta självständigt. Du uppskattar en verksamhet där det är full fart och händer mycket, har lätt för att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och har förmåga att fatta snabba beslut. Din kommunikationsförmåga är mycket god. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet.
Anställningen
Tidsbegränsad anställning, vikariat, dock längst t.o.m. 2023-08-31.
Tillträde 2023-05-22 eller enligt överenskommelse. Arbetet är på heltid.
Tjänstgöringsort är Karlstad.
Aktuellt arbetstidsavtal: Förtroendearbetstid
Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av ECC-direktör Kristoffer Pettersson. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Så här ansöker du
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2023/5.
Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Cecilia Tisell
Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00