OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksarkivet är en av Sveriges stora kulturmyndigheter, med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor. Hos Riksarkivet bevaras och tillhandahålls framför allt statliga arkivhandlingar från medeltiden till i dag, men också handlingar från enskilda personer och organisationer. Riksarkivet har ett särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i Sverige. I uppdraget ingår tillsyn över de statliga myndigheternas arkivhantering. Genom att utveckla förvaltningsgemensamma specifikationer för den offentliga förvaltningen skapar Riksarkivet förutsättningar för att digitala handlingar ska bevaras för framtiden.
Du kommer att vara placerad på den juridiska enheten, som har ett övergripande ansvar för myndighetens rättsliga frågor och som även ansvarar för att tillhandahålla myndighetsinternt stöd i myndighetens samtliga upphandlingsärenden.
Tjänsten är placerad i Stockholm och resor kan förekomma, företrädesvis inom landet.
ARBETSUPPGIFTER
- självständigt samordna, genomföra och planera myndighetens upphandlingsverksamhet i nära samarbete med chefer och medarbetare i hela landet
- utveckla och följa upp upphandlingsverksamheten
- utarbeta mallar, rutiner, riktlinjer och policys
- följa upp ingångna avtal
- granska, upprätta och följa upp avtal
- bevaka domar och bereda yttranden vid överprövningar
- ge stöd och rådgivning i rättsliga frågor
- handlägga förvaltningsrättsliga ärenden
Som jurist förväntas du förutom dessa arbetsuppgifter även hålla utbildningar framförallt inom upphandlingsområdet och genomföra/ ansvara för interna nätverksträffar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en jurist med intresse för och med några års erfarenhet av upphandlingsverksamhet inom offentlig sektor.
Du har:
- Juristexamen, gärna med inriktning mot avtals- och upphandlingsjuridik
- Kunskap om och erfarenhet av att arbeta i elektroniska upphandlingssystem
- Initiativförmåga och ett eget driv
- God datavana och samt uttrycka dig väl i både tal och skrift
- Goda allmänjuridiska kunskaper
Det är meriterande om du har:
- Gärna några års kvalificerad erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet
- God kännedom om den nya lagstiftningen inom området
- Utbildning inom upphandlingsområdet
Du har god initiativförmåga samt förmåga att arbeta drivande och självständigt under eget ansvar. Erfarenhet av att genomföra utbildningar är meriterande och du har god pedagogisk förmåga. Vidare har du god samarbetsförmåga och är van vid ett konsultativt arbetssätt.
Som person är du strukturerad, analytisk och noggrann. En hög grad av servicekänsla och integritet är också egenskaper som är nödvändiga för tjänsten. Du är prestigelös och vill bidra till att utveckla upphandlingsarbetet på myndigheten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84