OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige. Vi analyserar arbetsmarknadens behov av kompetens, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statsbidrag till utbildningsanordnarna. Vi kontrollerar och granskar även utbildningarnas kvalitet och resultat.
Utöver detta administrerar myndigheten kompletterande utbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen.
Myndigheten är också ansvarig för att samordna en nationell struktur för validering av utbildning och yrkeskompetens och är nationell samlingspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.
Myndighetens huvudkontor med tre avdelningar finns i Västerås. Ett kontor med ytterligare två avdelningar finns i Hässelholm. Myndigheten har totalt 95 medarbetare.
Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad i Hässleholm och tillhör organisatoriskt Rättssekretariatet. Juristen rapporterar till chefsjuristen.
Arbetsinnehåll
Arbetsuppgifterna innebär att vara juridisk rådgivare och biträda i alla juridiska frågor inom myndigheten och vara ett stöd för avdelningarna. Du får en viktig roll i arbetet med att säkerställa kvaliteteten på myndighetens utredningar, rapporter och beslut. Myndigheten strävar efter att besluten ska vara tydliga och korrekta samt att rättstillämpningen ska vara tillförlitlig och förutsägbar. Du kommer också att arbeta med att ta fram föreskrifter och allmänna råd, genomföra rättsutredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper inom myndigheten. En annan uppgift är att delta i implementeringsarbete samt vid behov planera och genomföra interna utbildningar i juridik.
Kompetenskrav
• Mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
• Mycket goda kunskaper i utbildningsväsendets lagstiftning
• Mycket god analytisk förmåga.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
• God förmåga att uttrycka sig på engelska.
• God vana i att arbeta med dator och i Office-programmen.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Jur.kand- eller juristexamen
• Notariemeritering eller motsvarande samt minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid domstol eller inom offentlig förvaltning.
Erfarenhet från statlig tillsynsverksamhet är meriterande.
Vi söker dig
Som är en erfaren och kvalificerad jurist med integritet. Du har mycket god analytisk förmåga och är van vid att tolka författningsbestämmelser. Du har omfattande erfarenhet av att arbeta konsultativt, har god samarbetsförmåga och delar gärna med dig av dina kunskaper. Du har en god social förmåga och kan skapa förståelse och förtroende.
Övrigt
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Myndigheten tillämpar provanställning. Arbetet är i viss utsträckning förenat med resor.
Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Frank Nordberg, tel. 010-209 02 26. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-ansvarig Åsa Grönhaug tel 010-209 01 34, under perioden 7-18 november gäller mail asa.gronhaug@myh.se Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Abraham Bernharth tel. 010-209 01 40 och för ST Linda Mildner tel. 010-209 01 74.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2013. Du ansöker via formuläret på vår webbplats som du når direkt via följande länk: www.myh.se/Lediga-jobb/
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.