OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fastighetsinskrivningen i Skellefteå söker jurist.
Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Vid landets sju inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär en miljon ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar på främst civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning, central stab och Back Office-enhet i Gävle. Inom divisionen arbetar cirka 20 jurister som är placerade på de olika kontoren. Fastighetsinskrivningen bedriver ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.
Arbetsuppgifter
Som jurist inom Fastighetsinskrivningen beslutar du självständigt i juridiskt komplicerade ärenden. Du har goda kunskaper inom inskrivningsprocessen och leder lagfartssammanträden samt stödjer verksamheten i olika juridiska frågor. Arbetet innebär även att du får medverka i interna kompetensutvecklingsinsatser och att du deltar i olika projekt inom Fastighetsinskrivningen.
Du har omfattande kontakter med fastighetsmäklare, banker och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten. Kontakterna sker såväl skriftligt som muntligt.
Tjänsten är på heltid med tillträde snarast. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning för tillsvidareanställningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller rättsvetenskaplig examen med civilrättslig inriktning.
Vi söker dig som har en god analytisk förmåga, som har pedagogisk förmåga samt förmåga att kunna arbeta snabbt och effektivt utan åsidosättande av kvaliteten i handläggningen. Som person är du målfokuserad och har mod att självständigt fatta beslut. Du behöver också ha förmåga att agera, prioritera och behålla lugnet vid arbete under tidspress. Laganda, samarbete, problemlösning och eget driv är nyckelord.
Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och behärskar svenska såväl i tal som i skrift. Vi ser även att du har intresse av att arbeta med ständiga förbättringar eller har erfarenhet av att arbeta i projektform.
Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Carina Marklund, enhetschef, telefon 073-842 01 01. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Sophie Söderström, 0910-72 55 66 och för ST inom Lantmäteriet, Markus Törnkvist, 0910-72 55 70. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.
Övrig information
Då Lantmäteriet har en omfattande utlandsverksamhet kan det finnas möjligheter att arbeta i olika internationella projekt.
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Om du väljer att skicka annonsen per brev, märk då kuvertet och ansökan med referensnummer 302-2013/4633, senast 2014-01-20. Postadressen till oss är Lantmäteriet 801 82 Gävle. Handlingar per brev skannas. För att skärmbilden av handlingarna inte ska bli svårlästa ber vi dig så långt som möjligt undvika kraftiga färger som bakgrund eller mörkt skuggad bakgrund.