OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
ARBETSUPPGIFTER
Många av länets invånare kommer någon gång att kontakta Länsstyrelsen. Ofta sker kontakten med Avdelningen för rättsliga frågor. Vi arbetar med en mängd ärenden som berör allmänheten – även indirekt genom kommuner, bolag och organisationer. Avdelning följer upp verksamhet, utövar tillsyn, handlägger överklaganden, ger tillstånd samt fungerar som juridiskt stöd. Verksamheten omfattar många olika områden vilket kräver både bred kompetens och djup sakkunskap. Avdelningen består av drygt 100 medarbetare fördelat på fyra enheter. På enheten för tillsyn arbetar 18 personer varav 10 är jurister. Enheten arbetar i huvudsak med efterlevnaden av regelverken för bl.a. auktoriserade bevakningsföretag, allmän kameraövervakning, stiftelser, överförmyndare, delgivningsföretag, penningtvättregistret, pantbanker, begravningsombud och lotteriverksamheten.
Vi söker en kundorienterad jurist med tillsynserfarenhet. Arbetet innebär att planera och utföra platsinspektioner, fältkontroller och administrativ tillsyn av bevakningsföretag, delgivningsföretag och överförmyndare. Arbetet innebär att självständigt handlägga och besluta i tillstånds- och tillsynsärenden inom främst ovanstående rättsområden men arbetet innebär även andra frågor av mycket varierande slag och inom ett flertal rättsområden. Arbetet förutsätter att du klarar en säkerhetskontroll som utförs av Säkerhetspolisen.
KVALIFIKATIONER
Vi ställer krav på akademisk examen med juridisk inriktning och minst två års väl vitsordad erfarenhet av tillsynsarbete inom en myndighet. Vi ställer krav på goda kunskaper i förvaltningsrätt och erfarenhet av tillsyn av bevakningsföretag och överförmyndare. Vi ställer krav på erfarenhet av en motsvarande kundorienterad roll eftersom arbetet innebär många kontakter med våra kunder – allmänheten, organisationer, företag och enskilda medborgare. Det kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska, goda kunskaper i engelska och väl utvecklad kommunikationsförmåga. Arbetet innebär resor varför vi ställer krav på körkort.
För att lyckas krävs det att du trivs med självständigt arbete vilket för oss betyder det att du har god förmåga att på egen hand organisera, prioritera och fullfölja dina arbetsuppgifter. Det betyder att du motiveras av på egen hand förvalta och driva dina uppdrag, givetvis i en prestigelös dialog med närmaste chef och medarbetare. För att lyckas krävs det att du är resultatorienterad och effektiv vilket för oss innebär att du har god förmåga att skapa goda resultat med rätt arbetsinsats, alltid i enlighet med givna riktlinjer. För att lyckas ska du integritet och samtidigt ge ett förtroendefullt intryck och visa prov på dina problemlösande förmågor som bidrar till att skapa och förvalta goda relationer och goda resultat, såväl internt som externt. Vi förutsätter att du alltid vill bidra till en god arbetsmiljö och är engagerad i gruppen och det gemensamma arbetet. För oss är olikhet en tillgång och vi söker dig som kan komplettera oss med din kompetens, erfarenhet och personlighet.