OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndighetens huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens.
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar inom yrkeshögskolan, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statsbidrag till utbildningsanordnarna. Utöver detta ansvarar vi för frågor som rör två utbildningsformer som ligger utanför yrkeshögskolan - kompletterande utbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen. De kompletterande utbildningarna kommer att ersättas med utbildningar som regleras av förordningen (2013:871) om statligt stöd för konst- och kulturutbildningar och vissa andra utbildningar. Vi genomför tillsyn, kontrollerar och granskar utbildningarnas kvalitet och resultat.
Myndigheten är också ansvarig för att samordna en nationell struktur för validering av utbildning och yrkeskompetens, och är nationell samlingspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.
Myndighetens huvudkontor med tre avdelningar finns i Västerås. Ett kontor med ytterligare två avdelningar finns i Hässleholm. Myndigheten har totalt 95 medarbetare.
Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad i Hässleholm och tillhör organisatoriskt Rättssekretariatet. Juristen rapporterar till chefsjuristen.
Arbetsinnehåll
Arbetsuppgifterna innebär att vara juridisk rådgivare och biträda i alla juridiska frågor inom myndigheten och vara ett stöd för avdelningarna. Du får en viktig roll i arbetet med att säkerställa kvaliteteten på myndighetens utredningar, rapporter och beslut. Myndigheten strävar efter att besluten ska vara tydliga och korrekta samt att rättstillämpningen ska vara tillförlitlig och förutsägbar. Du kommer också att arbeta med att ta fram föreskrifter och allmänna råd, genomföra rättsutredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper inom myndigheten. Vidare kan granskning av avtalsförslag, framförallt i samband med offentlig upphandling bli aktuellt.
En annan uppgift är att delta i implementeringsarbete samt vid behov planera och genomföra interna utbildningar i juridik.
Kompetenskrav
• Mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och
sekretesslagstiftningen.
• Goda kunskaper i avtalsrätt
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
• God förmåga att uttrycka sig på engelska.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Jur.kand.- eller juristexamen
• Notariemeritering eller motsvarande samt dessutom
minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid domstol
eller inom offentlig förvaltning.
Erfarenhet från statlig tillsynsverksamhet är meriterande.
Vi söker dig
Som är en erfaren och kvalificerad jurist med integritet. Du har mycket god analytisk förmåga och är van vid att tolka författningsbestämmelser. Du ha erfarenhet av att arbeta konsultativt, har god samarbetsförmåga och delar gärna med dig av dina kunskaper. Du kan skapa förståelse och förtroende.
Övrigt
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Myndigheten tillämpar provanställning. Arbetet är till viss del förenat med resor.
Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Frank Nordberg, tel. 010-209 02 26. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-ansvarig Åsa Grönhaug på tel.010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Abraham Bernharth tel. 010-209 01 40 och för ST Jonas Svensson 010-209 01 76
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 april 2014 . Du ansöker via formuläret på vår webbplats som du når direkt via följande länk: https://myh.se/Om-oss/Jobba-hos-oss/
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.