OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Från den 1 januari 2010 har Pensionsmyndigheten tagit över all hantering av den allmänna pensionen från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten. Vi jobbar för att göra pensioner enklare. Pensionsmyndigheten ska hålla samman och på ett effektivt sätt administrera ålderspensioner som motsvarar medborgarnas behov av kunskap och information i pensionsfrågor. Pensionsmyndigheten ansvarar för pensionsutbetalningar till 1.8 miljoner pensionärer motsvarande ca. 230 miljarder kr/år och hanterar mer än 3 miljoner fondbyten per år. Vi är ca 900 anställda och bedriver verksamhet på åtta orter i landet.
Avdelningen Juridik - som består av en rättsenhet och en omprövningsenhet - ska svara för verksamhetens samlade behov av kvalificerade juridiska tjänster. Avdelningen, som leds av chefsjuristen, ska biträda myndighetens ledning och operativa chefer med kvalificerat juridiskt stöd och ansvara för att stödja tillämpningen av de olika förmånsslagen.
Befattningar:
Två jurister till rättsenheten - varav en med inriktning mot avtals- och upphandlingsrätt.
En tillsvidareanställning och ett föräldraledighetsvikariat t o m 31 juli 2010.
Rättsenheten ansvarar för myndighetens regelverk och ska vaka över enhetlighet och tydlighet i myndighetens ärendehandläggning och beslut samt verka för att myndighetens verksamhet bedrivs inom ramen för gällande regler. I den rättsliga styrningen ligger att enheten ska delta på olika sätt i myndighetens normeringsarbete och i arbetet med verksamhetsutveckling.
Rättsenhetens ansvar för de juridiska ärendena omfattar såväl fond- och finansjuridiska som försäkringsjuridiska ärenden. I den juridiska verksamheten ingår även alla myndighetsjuridiska frågor. Dessa är tämligen disparata och spänner över flera olika juridiska områden. Det innebär att rättsenheten ska hantera avtalsrättsliga frågor och frågor som rör upphandling, offentlighet och sekretess, behandling av personuppgifter samt förvaltningsrättsliga och arbetsrättsliga frågor m.m. Normalt förekommer här visst författningsarbete, arbete med remisser och olika typer av myndighetsskrivelser m.m.
Enheten består av 10 jurister. I denna tjänst rapporterar du till chefen för rättsenheten.
Beskrivning av kvalifikationer:
Du har juristexamen eller motsvarande samt mycket goda juridiska kunskaper.
Beträffande tillsvidareanställningen söker vi dig som har erfarenhet av och intresse för arbete med avtals- och upphandlingsrättsliga frågor.
För båda tjänsterna gäller att du ska ha förmåga att använda dina juridiska kunskaper för att tillsammans med kollegor med andra kompetenser bidra till att myndighetens verksamhet bedrivs på ett lagenligt och effektivt sätt. Det är en merit om du har vana från regelverksarbete eller erfarenhet från liknande arbetsuppgifter från offentlig förvaltning. Det krävs ett stort engagemang i arbetet med att utveckla och förbättra myndighetens juridiska verksamhet.
Som jurist på rättsenheten är du analytisk, strukturerad och drivande samtidigt som du har förmåga att arbeta snabbt, självständigt och noggrant, även under stark tidspress. Som person är du utåtriktad och lösningsorienterad. Du uttrycker dig enkelt och begripligt i tal och skrift. Flexibilitet och samarbetsförmåga kombinerat med en hög grad av integritet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du trivs i en miljö som präglas av nytänkande, kreativitet och kvalitetsmedvetande.
Rättsenheten arbetar i moderna och attraktiva lokaler på Södermalm i Stockholm.