OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Jurist
AOV:2014:34
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Arbetsuppgifter
I rollen som jurist kommer du att fungera som ett juridiskt stöd till övriga verksamheter i förvaltningen, du är också sekreterare i Arbete och välfärdsnämnden. I dina arbetsuppgifter ingår även ansvar för förvaltningens administrativa verksamhet såsom nämndssekretariat, registrator, arkiv, vaktmästeri och reception. Det gäller att hålla i alla trådarna så att stöd och service till verksamhet och nämnd motsvarar de behov som finns och att förutsättningarna för nämndens möten blir goda. Under förutsättning av beslut om organisation, kan tjänsten också komma att innehålla arbetsledaransvar.
I arbetsgruppen ingår två registratorer, fyra vaktmästare, tre receptionister och en administrativ assistent som bl.a. hanterar det praktiska bestyren i samband med nämndsmötena såsom utskick, expediering m.m. Tanken är att medarbetarna i gruppen har kompetenser inom varandras områden så att servicen till verksamheten är hög och sårarheten vid t.ex. sjukdom är liten.
Kvalifikation
Vi söker dig som har en högskolexamen inom juridik. Du har kunskap om politiskt styrd organisation och om lagar och förordningar inom allmänkommunal verksamhet, förvaltningsrätt, socialtjänst samt utbildning och arbetsmarknad. Vidare har du som söker goda datakunskaper och ett intresse för att använda modern teknik. Vi ser gärna att du har kunskap och förståelse för arbete med IT-baserade ärende- och dokumenthanteringssystem.
För att lyckas i rollen är du van att hantera ett stort ärendeflöde som många gånger kan ha komplexa sammanhang. Du har en god förmåga att producera dokument av hög kvalité och förstår komplicerade språkliga underlag i både tal och skrift, vilket kräver mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning eller samordningsansvar och av att arbeta i en politisk styrd organisation.
Som person har du en god samarbetsförmåga där du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du kan också förmedla juridisk information på ett lättillgängligt sätt, du är lugn och stabil i stressade situationer och kan fokusera på rätt saker. Du trivs med att prioritera intressenter och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, håller tidsramar samt är noggrann och kvalitetsmedveten.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, 100% med tillträde 2014-10-15.
För mer information, ta kontakt med
Pål Sander, Verksamhetschef, 0733-13 62 15
Emma Svärd, HR specialist, 044-13 20 85
Facklig kontakt
Annika Eriksson, Vision, 044-13 58 70
Lena Hagerman, Akademikerförbundet SSR, 044-13 69 96
Per Olov Alexis, Jusek, 044-13 77 59
Sista ansökningsdatum
2014-06-30
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Du söker tjänsten via knappen, Sök tjänst, längst ner i annonsen. Du måste logga in.
Söker du via Arbetsförmedlingen går du in på www.kristianstad.se/jobb eller ansökan via extern webbplats.
Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, ta kontakt med Maria Hallgren 044-13 58 07.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21