OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 470 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.
ARBETSUPPGIFTER
På trafikkontoret och på avdelning Verksamhetsstyrning står vi inför en rad spännande utmaningar och frågor. Är du en erfaren jurist med flerårig erfarenhet inom offentlig/privat sektor? Då har vi en tjänst för dig!
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av:
• Juridiskt stöd för kontorets samtliga avdelningar
• Besluts- och ledningsstöd till förvaltningsledningen och ansvariga politiker
• Stöd till verksamheten vid offentlig upphandling, entreprenadrättsliga ärenden och tvister
• Förhandling, upprättande och granskning av avtal
• Bistå i skrivandet av remissvar och tjänsteutlåtanden
• Utbildning av övriga medarbetare på trafikkontoret
• Rättsutredningar.
Du kommer att arbeta självständigt med juridiska frågeställningar inom samtliga rättsområden som förekommer på trafikkontoret, exempelvis kommunalrätt, offentlighet och sekretess, avtalsrätt, upphandling, entreprenadrätt, skadestånds- och försäkringsfrågor, trafiklagstiftning samt juridiska frågor kopplade till användandet av allmän plats och samhällsplanering. Arbetet inbegriper kontakter med såväl kollegor inom kontorets olika verksamhetsområden som övriga förvaltningar och kommunala bolag inom staden. Kontakter med externa avtals- och samarbetsparter från både offentlig och privat sektor förekommer också. Du ger vid behov stöd i förhandlingar med externa parter. Arbetet omfattar såväl rådgivning genom besluts-och ledningsstöd till verksamheten, förvaltningsledningen och ansvariga politiker som att självständigt utföra egna utredningar.
Du kommer att tillhöra enheten Ledning och styrning som består av 20 medarbetare, varav tre är jurister. Enheten leder och stödjer hela kontoret i förvaltningsgemensamma styrnings- och ledningsfrågor, verksamhetsutveckling samt utgör stöd för hela kontoret när det gäller juridik, avtalsfrågor och upphandling. Vi omvärldsbevakar inom våra ansvarsområden och har ett övergripande ansvar för att samordna och inspirera till utveckling av kontorets verksamhet och kvaliteten på våra leveranser. Enheten består idag av medarbetare med både djupa specialistkunskaper och breda kunskaper och erfarenheter av att utveckla verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en jur.kand/jurist examen med flerårig erfarenhet inom offentlig eller privat sektor. Det är meriterande om du har fördjupad erfarenhet inom kommunalrätt, förvaltningsrätt, entreprenadrätt, upphandling eller arbete i domstol.
Din förståelse för helhet är avgörande för att lyckas i uppdraget. Samtidigt behöver du vara drivande och samarbetsinriktad med utgångspunkt i förståelse för verksamhetens olika behov. För att lyckas med uppdraget krävs det även att du är strukturerad, utvecklingsorienterad och självständig.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. För en del av våra rekryteringar tillämpar vi testning som en del av vårt urvalsarbete. Mer information gällande testning får du om du går vidare i processen.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/trafikkontoret-goteborgs-stad/
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.