OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.Lantmäteriet säkrar ägandet i Sverige. Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig. Vi sätter gränser och säkrar ägandet av fastigheter genom att ansvara för fastighetsbildning och fastighetsinskrivning. Vi kartlägger landet genom att ansvara för information om Sveriges geografi. Lantmäteriet har 2 000 medarbetare fördelade på 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.
Vid landets sju inskrivningskontor i orterna Skellefteå, Härnösand, Mora, Norrtälje, Uddevalla, Eksjö och Hässleholm hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär en miljon ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar på främst civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning, central stab och Back Office-enhet i Gävle. Inom divisionen arbetar cirka 20 jurister som är placerade på de olika kontoren och organiserade i en juristfunktion som leds av en funktionschef. Fastighetsinskrivningen bedriver ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.
Arbetsuppgifter
Juristerna inom Fastighetsinskrivningen stödjer och coachar handläggare och interna rådgivare samt beslutar självständigt i juridiskt komplicerade ärenden. De har goda kunskaper inom inskrivningsprocessen och leder lagfartssammanträden samt stödjer verksamheten i olika juridiska frågor. Arbetet innebär även att utforma, planera och genomföra interna kompetensutvecklingsinsatser och att delta i olika projekt inom Fastighetsinskrivningen.
Jurister har omfattande kontakter med medarbetare på våra olika kontor, banker, fastighetsmäklare och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten. Kontakterna sker såväl skriftligt som muntligt.
Tjänsten är på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller rättsvetenskaplig examen med civilrättslig inriktning. Annan erfarenhet från juridiskt arbete och erfarenhet från förvaltningsmyndighet värdesätts.
Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är pedagogisk förmåga, se möjligheter, ha god analytisk förmåga samt förmåga att kunna arbeta snabbt och effektivt utan åsidosättande av kvaliteten i handläggningen. Du behöver vara målfokuserad och ha mod att självständigt fatta beslut. Du behöver också ha förmåga att agera, prioritera och behålla lugnet vid arbete under tidspress. Laganda, samarbete, problemlösning och eget driv är nyckelord.
Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och behärskar svenska såväl i tal som i skrift. Vi ser även att du har intresse av att arbeta med ständiga förbättringar i verksamheten och tillsammans med andra medarbetare.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Frank Johan Ahlberg, funktionschef, telefon 072-23 23 329. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Sebastian Hallman, telefon 0176-20 59 54 och för ST inom Lantmäteriet, Cecilia Holgersson, telefon 0176-20 59 66. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Övrig information
Då Lantmäteriet har en omfattande utlandsverksamhet kan det finnas möjligheter att arbeta i olika internationella projekt.Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.