Jurist – arbeta övergripande med Justitiedepartementets frågor

Jurist – arbeta övergripande med Justitiedepartementets frågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för ledningsstöd, Justitiedepartementet
Är du jurist och har erfarenhet från Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet? Vill du arbeta med dagsaktuella frågor kopplade till samordning samt offentlighet och sekretess som rör Justitiedepartementet? Vi erbjuder dig som kan möta höga krav på service, noggrannhet och leverans en spännande roll i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för ledningsstöd biträder departementsledningen med bland annat verksamhetsplanering och uppföljning av departementets verksamhet, arbetet i ledningsgruppen och chefsgruppen, samordning av arbete med propositionsförteckningar, redovisning av åtgärder i anledning av riksdagens skrivelser och liknande. Enheten ansvarar vidare för departementets arbetsordning och stödjer departementsledningen vid organisatoriska förändringar samt är kontaktpunkt mot Statsrådsberedningen, övriga departement och Förvaltningsavdelningen inom enhetens ansvarsområden.

Enheten biträder vidare expeditionschefen i frågor om säkerhet som han eller hon ansvarar för enligt säkerhetsföreskrifterna, beredskap i departementet, verksledningsfrågor, verkschefsmöten och samordning av budgetfrågor inom ramen för den statliga budgetprocessen samt frågor om krishanteringsplan och krishanteringsorganisation.

Som handläggare på enheten för ledningsstöd kommer du att få arbeta med uppgifter av varierande karaktär inom enhetens arbetsområden med fokus på bland annat offentlighet och sekretess samt samordningsfrågor. I frågor gällande offentlighet och sekretess hanterar du, under ledning av en särskild huvudman, utlämnandeärenden inom enhetens ansvarsområden och är kontaktperson mot övriga delar av Regeringskansliet. Du samordnar även arbetet med propositionsförteckningar, redovisning av åtgärder i anledning av riksdagens skrivelser och liknande.

Det kan även bli aktuellt att arbeta med frågor om säkerhet som expeditionschefen ansvarar för enligt säkerhetsföreskrifterna, beredskap i departementet samt frågor om krishanteringsplan och krishanteringsorganisation.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en juristexamen och har något eller några års aktuell yrkeserfarenhet av handläggning från statlig myndighet. Det är nödvändigt att du har gedigen kunskap om regelverket kring allmänna handlingar samt offentlighet och sekretess, samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du är notariemeriterad och om du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation. Erfarenhet av tillämpning av offentlighet och sekretess samt kunskap om Regeringskansliets organisation och arbetsformer är också en fördel.

Dina egenskaper
Du har god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer. Du kan ta egna initiativ, har god samarbetsförmåga, gott omdöme och kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du är kvalitetsmedveten, strukturerad och flexibel. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram underlag med kort leveranstid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna C. Lindberg, tf enhetschef, på 08-405 44 93. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 januari 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2024
  • Ansök senast: 20 januari 2025

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


14 november 2024

Specialistföredragande jurist, migrationsrätt.

Specialistföredragande jurist, migrationsrätt.

30 augusti 2024

Migrationsrättsexpert till rättsavdelningen

Migrationsrättsexpert till rättsavdelningen

5 augusti 2024

DO söker en processförare

DO söker en processförare

29 juli 2024