Jurist för beredning av ärenden i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshindersfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden men också till enskilda som ansöker om behörighet och till organisationer som ansöker om statsbidrag.

Socialstyrelsen är värdmyndighet för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – två behörighetsenheter och en statsbidragsenhet. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för HSAN, Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag.

HSAN är en statlig, domstolsliknande myndighet som prövar behörighetsinskränkningar avseende legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal, bland annat prövotid och återkallelse av legitimation eller annan behörighet att utöva ett yrke inom hälso- och sjukvården. Frågorna prövas på anmälan av Inspektionen för vård och omsorg eller på ansökan av den yrkesutövare som saken gäller. Även Riksdagens ombudsmän (JO) och Justitiekanslern har rätt att göra anmälan. HSAN:s beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten i Stockholm.

De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Vid Enheten för behörighet 2 bereds HSAN:s ärenden och till denna enhet söker vi nu en jurist.

Vi söker dig som vill
• utreda och handlägga ärenden om behörighetsinskränkningar
• skriva beslutsförslag och föredra ärenden i HSAN samt utföra arbetsuppgifter gentemot nämnden
• handlägga begäran om att få del av allmän handling
• besvara förfrågningar rörande behörighetsärenden
• vara juridiskt stöd i behörighetsärenden
• vara en extern kontakt med andra myndigheter och intressenter
• delta i remissarbeten
• delta i förbättringsarbete

Kvalifikationskrav
• Juristexamen
• Notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som relevant
• Flera års kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Mycket god verbal och skriftlig förmåga i svenska

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god kommunikationsförmåga, är flexibel samt bra på att samarbeta. Du är också noggrann och strukturerad.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• processvana
• erfarenhet av utredning av behörighetsärenden inom hälso- och sjukvården
• erfarenhet av förvaltningsrättslig handläggning
• erfarenhet av arbete med förbättrings- och utvecklingsarbete
• goda kunskaper i förvaltningsrätt
• goda kunskaper i hälso- och sjukvårdsjuridik

Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat på heltid med start omgående och tillsvidare dock längst till och med den 31 december 2017, med möjlighet till förlängning och med placering i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många kunniga medarbetare. Mer information om vår verksamhet hittar du på socialstyrelsen.se.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-04-23. Ansök genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 261-9766/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Kontaktpersoner
Åsa Wennberg
tf enhetschef
075-247 3925

Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 3309

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månadslön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 april 2017

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


26 november 2024