OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Diarienummer: 2022/015784
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi rekryterar en kollega som fyller en viktig roll i vårt team. Arbetsmiljöverket är en myndighet som arbetar för sunda och säkra förhållanden i arbetslivet. Din placering blir vid Enheten för juridik, inom Avdelningen för juridik, vilket är en central funktion inom Arbetsmiljöverket.
Ditt nya arbete
Som jurist kommer du bland annat delta i arbetet med myndighetens interna processer och ge juridiskt stöd till övriga avdelningar på myndigheten gällande exempelvis arbetsmiljörätt. föreskriftsarbeten, marknadskontroll, EU-rätt, förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Du kommer också att svara på remisser och företräda myndigheten i domstol. Även andra uppgifter kan förekomma såsom interna utbildningar och projektarbete.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• juristexamen eller jur. kand.
• minst fem års erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet under de senaste tio åren
• kunskaper om Arbetsmiljöverkets uppdrag och ansvarsområde
• erfarenhet av minst tre av de arbetsuppgifter som anges i denna annons, dvs. juridiskt stöd gällande arbetsmiljörätt, föreskriftsarbeten, marknadskontroll, EU-rätt, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, svara på remisser och företräda myndighet i domstol.
För att lyckas i uppdraget måste du ha ett eget driv och ett strukturerat arbetssätt. Du bidrar till utvecklingen genom att utföra ditt arbete på ett effektivt och rättssäkert sätt. Som person är du ansvarstagande, stabil och trygg i din yrkesroll. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, mycket lätt för att samarbeta och skapa kontakter.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• notariemeritering
• kunskaper om och arbetat med arbetsmiljörätt.
• arbetat med utformning eller tillämpning av EU-rättsliga regler med koppling till den inre marknaden.
• arbetat med frågor inom dataskydd, offentlighet och sekretess
• arbetat med regler om produkttillsyn
• erfarenhet av att hålla interna utbildningar
• erfarenhet av offentlig upphandling
Mer om anställningen
Anställningen är ett vikariat på heltid längst till och med den sista februari 2023, och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. För den här tjänsten kan placering på något av våra regionkontor bli aktuell. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av tf enhetschef Johanna Ingemansson Christiansson, tel: 010-730 9124. Fackliga kontaktpersoner är Cecilia Sverin för SACO, tel 010-730 9515, Linda Lindblad för ST, tel: 010-730 9425 och Jenny Bengtsson för SEKO, tel: 010-730 94 71.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 10 april 2022
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalenheten
Mikael Syk
+46 010-730 9743