OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill bli en del av vårt rådgivningsteam och arbeta för och med människor i utsatta livssituationer. Till vår kostnadsfria flyktingrådgivning vänder sig människor för frågor om asylprocess, familjeåterförening (anknytning) och andra migrationsrättsliga ärenden. Vi prioriterar asylärenden och familjeåterföreningsärenden där familjen splittrats på grund av flykt. I vår rådgivning förklarar vi regelverk och beslut, ger råd, stöd och agerar ombud och offentligt biträde.
Din främsta uppgift kommer vara att bemanna rådgivningen och möta människor i behov av stöd i migrationsrättsliga frågor. Då många som söker sig till vår rådgivning befinner sig i en utsatt situation lägger vi stor vikt vid bemötandet. Rådgivningen utgår från vårt kansli på Högbergsgatan, men bedrivs också i olika verksamheter i samarbete med våra medlemsförsamlingar och samverkande organisationer. I ditt arbete kommer även ingå att hålla i utbildningar och workshops i migrationsfrågor till målgrupp, församlingspersonal och volontärer.
Du förväntas därutöver delta i Sociala Missionens utvecklingsarbete som bland annat innebär ett utökat samarbete med våra medlemsförsamlingar. Vi är en platt organisation där det finns stora möjligheter att påverka arbetssätt och metoder. Då du kommer att jobba i en liten personalgrupp är det viktigt att du tycker om att jobba i team där alla hjälps åt med stort och smått. Vi erbjuder dig ett utmanande och givande arbete som gör skillnad.
Vi söker dig som
Har juristexamen samt relevant arbetslivserfarenhet.
Har mycket goda kunskaper i asyl- och familjeåterföreningsfrågor.
Har utmärkt kommunikationsförmåga i tal och skrift.
Har erfarenhet av att möta och stödja människor i utsatta livssituationer.
Har en vilja att göra skillnad och delar Sociala Missionens värdegrund.
Det är meriterande om du
Har erfarenhet av arbete som offentligt biträde
Har erfarenhet av arbete vid Migrationsverket eller migrationsdomstol
Har erfarenhet av arbete med frågor kopplade till etablering
Har erfarenhet av arbete eller ideellt engagemang i civilsamhället
Har erfarenhet av att genomföra presentationer och hålla i utbildningar
Har erfarenhet av det sociala och diakonala arbete som bedrivs av kyrkor.
Har språk- och kulturkompetens utöver den svenska.
Personliga egenskaper
Viktiga egenskaper för tjänsten är god empatisk förmåga, engagemang och initiativförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Sociala Missionen
Sociala Missionen är en allmännyttig ideell förening som arbetar med social och diakonal verksamhet till stöd för människor i utsatta livssituationer. Vi arbetar rättighetsbaserat och erbjuder kostnadsfri rådgivning inom det socialrättsliga området och flyktingområdet. Vårt arbete sker utifrån en kristen och humanistisk grundsyn som tar sin utgångspunkt i allas lika värde samt ett antidiskriminerande perspektiv med inriktning på mänskliga rättigheter och demokrati. Organisationens medlemmar är församlingar och föreningar inom Equmeniakyrkan region Stockholm.
Om tjänsten
Arbetstid/varaktighet
Heltid, visstidsanställning under 2024, med möjlighet till tillsvidareanställning
Individuell lönesättning. Kollektivavtal finns.
Distansarbete är möjligt någon dag/veckan, i överenskommelse med chef utifrån verksamhetens planering.
Tillträde så snart det är möjligt
Kontaktpersoner
Elaine Lindblom, verksamhetschef, 08-556 023 10, 072-909 41 94
Elias Nygren, jurist flyktingfrågor, 08-556 023 22
Ansökan
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev. Skicka din ansökan till elaine.l@socialamissionen.se senast 2024-03-22
Arbetsgivare
Sociala Missionen
Högbergsgatan 31A
116 20 Stockholm
Tel: 08-556 023 00
www.socialamissionen.se