OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Totaleriet, Budgetavdelningen, Finansdepartementet.
Är du jurist och har ett stort intresse för samhället och praktisk problemlösning? Vill du arbeta med budgetlagens och finansmaktens tillämpning? Då kan vi erbjuda en spännande tjänst på Finansdepartementets budgetavdelning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Att jobba på Finansdepartementets budgetavdelning innebär att arbeta med alla slags frågor som rör hela den offentliga sektorn. Budgetavdelningen har en central roll i Regeringskansliet och leder och samordnar regeringens arbete med statens budget. Budgetavdelningen verkar för att de offentliga medlen används så bra som möjligt.
Arbetet kännetecknas av höga krav på kvalitet och ett tidvis högt tempo. Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och företräder finansministern i förhandlingar inom Regeringskansliet. Budgetavdelningen präglas av en stark laganda. Våra ansvarsfyllda uppgifter och vår kunskapsintensiva miljö kräver en god sammanhållning. ’Näst finansministern är den viktigaste uppdragsgivaren den kollega som behöver hjälp’, sammanfattade en av våra anställda inställningen på avdelningen. Som medarbetare hos oss blir du en del av den kulturen.
Nu behöver vi en ny medarbetare som vill arbeta med styrnings- och utvecklingsarbete med fokus på normgivning. Arbetsuppgifterna för den medarbetare vi söker består i att ha en rådgivande roll inom avdelningen framför allt avseende budgetlagens och finansmaktens tillämpning, delta i den kontinuerligt pågående budgetprocessen och medverka i avdelningens löpande styrnings- och utvecklingsarbete inom ekonomisk styrning. Det kan t.ex. handla om att förvalta regelverket, bidra till att finna lösningar på nya problem och utveckla både regler och praxis. Många gånger kommer du också att ansvara för att ta fram underlag och lämna råd till vår politiska ledning.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en juristexamen och minst fem års erfarenhet från arbete som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är meriterande om du är domarutbildad eller har erfarenhet och kunskap om Regeringskansliets rutiner och processer. Du förväntas ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du kunskaper om budgetlagens tillämpning och ekonomiadministrativa regelverk i staten ses även det som meriterande.
Dina egenskaper
Du har mycket god analytisk förmåga, ett gott omdöme och en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar och har god förmåga att lösa problem. Du har hög integritet och förmåga att arbeta mot korta deadlines under ett tidvis högt tempo.
Övrigt
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning till och med 211231, med eventuell möjlighet till förlängning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vi vill att du bifogar betyg från högskolan i ansökan.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Gia Wickbom, telefon 08-405 11 48. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Annika Paulsson, telefon 08-405 36 79. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 januari 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35