Jurist med erfarenhet av myndighetsutövning

Jurist med erfarenhet av myndighetsutövning

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att utveckla en myndighet i världsklass? Har du erfarenhet av handläggning på en myndighet och är nyfiken på att arbeta för en framtida posttjänst? Då kan du vara den vi söker!

Digitaliseringen i samhället medför ändrade konsumtionsvanor och beteendemönster hos både konsumenter och företag. Denna utveckling påverkar också i allra högsta grad även brev- och paketmarknaden. Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och digitaliseringsavdelningen. Avdelningen ansvarar bland annat för PTS arbete med att skapa goda förutsättningar för postoperatörer, kunder och användare på postmarknaden.

Om rollen
Som jurist kommer du att arbeta med att utveckla och tillämpa regelverket genom att exempelvis medverka i arbetet med att analysera behovet av samt ta fram föreskrifter och allmänna råd, skriva beslut om tillståndsvillkor, utfärda och återkalla tillstånd för postverksamhet och genomföra konsekvensanalyser. Du kommer även vara med i hela processen av olika tillsynsinsatser likväl som att genomföra rättsutredningar och bistå med juridiska analyser inom enhetens och avdelningens ansvarsområden. Då arbete ofta sker i projektform kommer du antingen leda eller delta i olika uppdrag eller projekt.

I dina arbetsuppgifter ingår även att samverka och ha externa kontakter med regeringskansliet och andra myndigheter samt branschföreträdare och organisationer likväl som att medverka och representera PTS i nationella och internationella sammanhang ingår. Du kommer också kunna delta i avdelningens arbete med totalförsvarsfrågor. 

Vem söker vi?
För att trivas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att samarbeta då arbetet sker med personer med många olika kompetens såsom jurister, ekonomer och samhällsvetare/statsvetare både internt och externt. De problem du ska lösa är ofta komplexa och kan behöva avgränsas och i möjligaste mån avproblematiseras för att du ska nå framgång, så därför behöver du vara lösningsorienterad och effektiv i ditt arbete. Du behöver vara van att leda dig själv och driva ditt arbete framåt då du kan komma att arbeta med stora aktiviteter med stort delegerat ansvar. Postfrågorna är mångfasetterade och flera perspektiv bör beaktas i ditt arbete, därför behöver du ha förmågan att se sakfrågor från ett helhetsperspektiv. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig med: 


• juris kandidat- eller juristexamen
• minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete
• erfarenhet av myndighetsutövning
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och god förmåga på engelska.

Det är meriterande om du har:


• akademiska poäng inom områdena statskunskap, ekonomi eller andra samhällsvetenskapliga ämnen
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av arbete inom EU-rätt.

Välkommen med din ansökan senast 9 maj.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men du kommer även ha möjlighet att jobba hemifrån upp till två dagar i veckan.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett perspnligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. 

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

För mer information kontakta enhetschef Emma Maraschin på tel. 08-678 56 74, eller HR-specialist Linn Arnewing på tel. 08-678 57 01.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 april 2023
  • Ansök senast: 9 maj 2023

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024