OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet med ett övergripande ansvar för folkhälsofrågor. Myndighetens uppdrag är att främja hälsa, förebygga ohälsa samt skydda mot hälsohot. Vi erbjuder attraktiva villkor, spännande arbetsuppgifter och engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 490 anställda och bedriver verksamhet i Solna och Östersund.
Enheten för miljöhälsa är en av sju enheter på avdelningen för kunskapsstöd och vi ansvarar för myndighetens arbete när det gäller miljöns betydelse för hälsan. Enhetens uppdrag innefattar tillsynsvägledning för reglerna om hälsoskydd enligt miljöbalken, frågor om hälsa i uppföljningen av det nationella miljömålsarbete, uppföljning av miljöhälsans utveckling och kunskapsstöd när det gäller frågor om miljöns betydelse för hälsa. Vi anordnar även utbildning och utfärdar tillstånd när det gäller viss användning av bekämpningsmedel. Arbetet på enheten genomförs i nära samarbete med andra enheter inom Folkhälsomyndigheten liksom i samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i en bred och ansvarsfull roll där du kommer att få ta dig an nya arbetsuppgifter och arbeta inom olika områden. Du förväntas använda dina juridiska kunskaper inom det tvärvetenskapliga folkhälsoområdet, göra rättsliga ställningstaganden och ge juridiskt stöd vid nationellt författningsarbete. Dina huvudarbetsuppgifter innebär att utveckla former för reglering inom området, medverka till att bevaka rättsutvecklingen på området samt utveckla stödet och ta fram förslag till tillsynsvägledning till miljö- och hälsoskyddsinspektörer och andra när det gäller hälsoskyddstillsyn. Bland arbetsuppgifterna ingår som en viktig del även att hantera remisser och att medverka i övrigt förekommande arbete på enheten och myndigheten. Arbetet innebär ett nära samarbete med såväl enhetens övriga medarbetare som myndighetens jurister. Du presenterar arbetet såväl skriftligt som muntligt i olika sammanhang, såväl externt som internt på myndigheten. Resor ingår i tjänsten.
Din kompetens
Krav för anställning
Arbetet ställer höga krav på kompetens och erfarenhet och för att vara framgångsrik på tjänsten ska du ha följande bakgrund:
• Jurist (jur. kand. eller motsvarande)
• Flera års arbetslivserfarenhet som jurist på förvaltningsmyndighet, inom regeringskansliet eller på advokatbyrå inom för myndigheten relevanta rättsområden
• God kunskap och erfarenhet av förvaltningsrättslig tillämpning
• Du ska vara intresserad av att ta dig an nya arbetsuppgifter och arbeta med olika saker på en myndighet.
• Du ska även kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från processföring
• erfarenhet av remisshantering
• erfarenhet av föreskriftsarbete
• goda kunskaper och vana av att tillämpa offentlighets- och sekretesslagen
• erfarenhet av juridiskt arbete utifrån Miljöbalken och/eller Plan- och bygglagen
• införstådd i hälsoskyddsarbete och tillsynsvägledning ur ett juridiskt perspektiv
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och särskilt viktigt för oss i denna rekrytering är initiativförmåga, samarbetsförmåga, kommunikativ förmåga, ansvarstagande och noggrannhet.
Om anställningen
Din placering blir i Solna eller Östersund efter eget önskemål. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Agneta Falk Filipsson, 010-205 21 72.
Fackliga företrädare:
SACO Ulrika Owen, telefon 010-205-28 83, ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2016-09-04 via myndighetens hemsida
Arbetsgivarens diarienummer: 02066-2016-2.1.1