OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ledningskansliet
Enheten för juridik är en av fem enheter inom SLU:s ledningskansli. Övriga är enheterna för arkiv, informationshantering och registratur, forskningsfinansiering/Grants Office, SLU Global samt sekretariatet. Enheten för juridik arbetar för att all verksamhet inom SLU bedrivs författningsenligt, rättssäkert och för att tillvarata universitetets juridiska intressen. De huvudsakliga rättsområdena är högskolejuridik, affärsjuridik med inslag av immaterialrätt, GDPR-frågor och offentlighet och sekretess.
Med anledning av SLU:s skyldigheter enligt Nagoyaprotokollet och EU:s ABS-förordning söker universitetet en jurist. Enligt dessa regler måste den som önskar föra ut en genetisk resurs från ett land och använda den söka tillstånd från det landet, och sluta avtal om användningen av resursen och delning av de mervärden som kan uppstå av den. Reglerna om detta anges i det s.k. Nagoyaprotokollet och EU:s ABS-förordning. Den vi söker skall arbeta med dessa frågor. För ytterligare information om Nagoyareglerna, se https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Nagoyaprotokollet/.
Arbetsuppgifter:
Du kommer att ingå i ett team med fyra andra jurister. Samtliga har sina specialområden utöver det löpande arbetet. Du skall ha huvudansvaret för Nagoyafrågor, i samråd med en av de mer seniora juristerna.
Du kommer att arbeta självständigt med analys av SLU:s skyldigheter enligt Nagoyareglerna, och att stödja SLU:s forskare när de söker tillstånd till hantering av genetiska resurser. Du kommer också att sköta förhandling och kontakter samt avtalsskrivning med de aktuella ländernas myndigheter. Förutom själva Nagoyareglerna kommer arbetet innebära tillämpning av svensk och internationell avtals- och privaträtt. I arbetet ingår att upprätta mallar och rutiner för SLU:s Nagoya-arbete. Det kan också bli aktuellt att utbilda SLU:s personal på området. Arbetet kommer att bedrivas i nära samarbete med universitetets forskare.
I mån av utrymme kommer du även att sköta annat juridiskt arbete inom ledningskansliet, där vi siktar på att tillvarata dina erfarenheter och eventuella specialintressen.
Din placering och det huvudsakliga arbetet kommer att vara i Uppsala. Besök vid SLU:s andra verksamhetsorter kan bli aktuella.
Kvalifikationer:
Du skall ha jur.kand.- eller affärsjuridisk examen. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med avtal på svenska eller engelska, liksom om du har erfarenhet från allmän domstol eller förvaltningsdomstol. Insikt i naturvetenskap (främst genetik) och insikt i hur forskningsprojekt och forskarsamhället fungerar är också meriterande.
Du måste tala och skriva mycket god svenska och engelska; ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Arbetet är förenat med kontakter både inom och utom SLU. Detta ställer krav på självständighet, samarbets-, initiativ- och organisationsförmåga. Du behöver vara noggrann och bra på att kommunicera i såväl skrift som tal. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Placering:
Uppsala
Anställningsform:
Tidsbegränsad anställning 24 månader.
Omfattning:
100%
Tillträde:
Enligt överenskommelse (snarast möjligt).
Ansökan:
Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast den 2020-03-19.
Fackliga kontaktpersoner:
https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna, och hur vi kan förvalta och nyttja dem på ett hållbart sätt. Detta sker genom utbildning, forskning och miljöanalys, i nära samverkan med näring och samhälle. SLU är ett internationellt och forskningsintensivt universitet, men erbjuder också unika utbildningar som agronom, veterinär, jägmästare, miljöekonom och landskapsarkitekt.
SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden i Alnarp, Umeå och Uppsala.
www.slu.se
SLU eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.