OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för rättsliga frågor består av enheterna ekonomijuridiska frågor, kundtjänst, tillstånd, tillsyn och överklaganden.
Vid enheten för tillsyn finns idag 18 befattningar, varav 10 är juristbefattningar. Som jurist hos oss kommer du att komma i kontakt med frågor av mycket varierande slag och inom ett flertal rättsområden.
I huvudsak arbetar vi med efterlevnaden av regelverken för bl.a. auktoriserade bevakningsföretag, allmän kameraövervakning, stiftelser, överförmyndare, delgivningsföretag, penningtvättsregistret, pantbanker, begravningsombud och lotteriverksamheten.
Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen i Stockholm söker nu en jurist med tillsynserfarenhet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att planera och utföra tillsyn av överförmyndare i vilket ingår att utföra platsinspektioner. I mån av tid kan även handläggning av andra rättsområden bli aktuellt.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för tjänsten ska du ha högskoleexamen med juridisk inriktning och minst två års erfarenhet av tillsynsarbete inom offentlig förvaltning. Arbetet är komplext och du bör ha goda kunskaper i förvaltningsrätt och familjerätt.
Som person är du självgående, flexibel och har god samarbetsförmåga. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska språket. Din handläggning måste hålla en hög rättsäkerhet även under tidspress och vi vill att du arbetar prestigelöst och fokuserar på resultatet. Det är därför viktigt att du har god förmåga att på egen hand organisera och fullfölja dina arbetsuppgifter. Eftersom arbetet innebär många kontakter med såväl kommuner, myndigheter som enskilda medborgare måste du ha hög integritet och en mycket väl utvecklad kommunikationsförmåga. Du bör även ha körkort då tjänsten innefattar resor i och utanför länet. Vi arbetar teambaserat och vi förutsätter att du alltid vill bidra till en god arbetsmiljö, är engagerad i gruppen och det gemensamma arbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din lämplighet.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 3015-2014
Sista ansökningsdatum: 2014-02-18
Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36