OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Dnr 2020/069216
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en Jurist till Stockholm som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med bland annat föreskrifter, EU-rätt, förvaltningsrätt och processföring.
Arbetsmiljöverket är en myndighet som arbetar för sunda och säkra förhållanden i arbetslivet. Din placering blir vid enheten för juridik, inom avdelningen för juridik, vilket är en central funktion inom Arbetsmiljöverket.
Ditt nya arbete
Som jurist kan du komma att arbeta med flera olika frågor på Arbetsmiljöverket, som exempelvis att delta i arbetet med att skriva nya föreskrifter samt revidera befintliga föreskrifter. Du kan också komma att arbeta med myndighetens interna processer, svara på remisser och ge juridiskt stöd till övriga avdelningar på myndigheten inom såväl arbetsmiljörätt som förvaltningsrätt. Detta inkluderar sekretess samt offentlig upphandling.
Andra exempel på uppgifter är att arbeta med juridik kopplat till produkttillsyn, föra processer i domstol samt delta i arbetet med tillståndsärenden.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• juristexamen eller jur.kand.
• minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet under de senaste fem åren
• erfarenhet av författningsarbete
• goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift
För att lyckas i uppdraget måste du ha eget driv och ett strukturerat arbetssätt. Du bidrar till utvecklingen genom att utföra ditt arbete på ett effektivt och rättssäkert sätt. Som person är du ansvarstagande, stabil och trygg i din yrkesroll. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, lätt för att samarbeta och att skapa kontakter.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med juridiska frågor inom arbetsmiljöområdet
• notariemeritering
• arbetat med utformning eller tillämpning av EU-rättsliga regler med koppling till den inre marknaden.
• arbetat med frågor inom dataskydd, offentlighet och sekretess
• arbetat med regler om produkttillsyn
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se/
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv, och har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Mikael Syk, tel: 010-730 9743. Fackliga kontaktpersoner är Cecilia Sverin för SACO, tel 010-730 9515, Marianne Martin för ST, tel: 010-730 9425 och Jenny Bengtsson för SEKO, tel: 010-730 94 71.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 10 januari 2021
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalenheten
Mikael Syk
+46 010-730 9743